responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 48

ضمنا از اين توضيح استفاده مى‌شود كه منظور از جمله نسوا الذكر، فراموش كردن ياد خدا است كه در آيه 19 سوره حشر بجاى آن" وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ‌" آمده است، و يا فراموش كردن روز قيامت و دادگاه عدل پروردگار آن چنان كه در آيه 26 سوره ص آمده" لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ‌":

براى آنها عذاب شديدى است بخاطر فراموش كردن روز حساب".

و يا فراموش كردن هر دو و همه برنامه‌هاى الهى.

3- واژه" بور"

" بور" از ماده" بوار" در اصل به معنى شدت كساد بودن چيزى است و چون شدت كسادى باعث فساد مى‌شود چنان كه در ضرب المثل عرب آمده" كسد حتى فسد" اين كلمه به معنى فساد، و سپس هلاكت اطلاق شده است.

و از آنجا كه زمين خالى از درخت و گل و گياه در حقيقت فاسد و مرده است به آن" بائر" مى‌گويند.

بنا بر اين جمله‌ كانُوا قَوْماً بُوراً اشاره به اين است كه اين گروه بر اثر غرق شدن در زندگى مرفه مادى و فراموش كردن خدا و رستاخيز به فساد و هلاكت كشيده شدند و سرزمين دلشان همچون بيابانى خشك و بائر، از گلهاى ملكات ارزشمند انسانى و ميوه‌هاى فضيلت و حيات معنوى خالى گرديد.

مطالعه حال ملتهايى كه امروز در ناز و نعمت غرقند و از خدا و خلق بى- خبرند عمق معنى اين آيه را روشنتر مى‌سازد كه چگونه در درياى فساد اخلاقى غرق شده‌اند و چگونه فضائل انسانى از سرزمين باير وجودشان برچيده شده است‌ [1]

***


[1] واژه" بور" را بعضى مصدر مى‌دانند كه گاه به معنى اسم فاعل به كار مى‌رود و مفرد و تثنيه و جمع و مذكر و مؤنث در آن يكسانست و بعضى آن را جمع" بائر" شمرده‌اند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست