نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 48
ضمنا از اين
توضيح استفاده مىشود كه منظور از جمله نسوا الذكر، فراموش كردن ياد خدا است كه در
آيه 19 سوره حشر بجاى آن" وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ
نَسُوا اللَّهَ" آمده است، و يا فراموش كردن روز قيامت و
دادگاه عدل پروردگار آن چنان كه در آيه 26 سوره ص آمده"
لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ":
براى آنها
عذاب شديدى است بخاطر فراموش كردن روز حساب".
و يا فراموش
كردن هر دو و همه برنامههاى الهى.
3-
واژه" بور"
"
بور" از ماده" بوار" در اصل به معنى شدت كساد بودن چيزى است و چون
شدت كسادى باعث فساد مىشود چنان كه در ضرب المثل عرب آمده" كسد حتى
فسد" اين كلمه به معنى فساد، و سپس هلاكت اطلاق شده است.
و از آنجا كه
زمين خالى از درخت و گل و گياه در حقيقت فاسد و مرده است به آن" بائر"
مىگويند.
بنا بر اين
جمله كانُوا قَوْماً بُوراً اشاره به
اين است كه اين گروه بر اثر غرق شدن در زندگى مرفه مادى و فراموش كردن خدا و رستاخيز
به فساد و هلاكت كشيده شدند و سرزمين دلشان همچون بيابانى خشك و بائر، از گلهاى
ملكات ارزشمند انسانى و ميوههاى فضيلت و حيات معنوى خالى گرديد.
مطالعه حال
ملتهايى كه امروز در ناز و نعمت غرقند و از خدا و خلق بى- خبرند عمق معنى اين آيه
را روشنتر مىسازد كه چگونه در درياى فساد اخلاقى غرق شدهاند و چگونه فضائل
انسانى از سرزمين باير وجودشان برچيده شده است [1]
***
[1] واژه" بور" را بعضى مصدر مىدانند
كه گاه به معنى اسم فاعل به كار مىرود و مفرد و تثنيه و جمع و مذكر و مؤنث در آن
يكسانست و بعضى آن را جمع" بائر" شمردهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 48