نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 469
دومين نفر مرد صالحى بود كه آگاهى قابل ملاحظهاى از" كتاب الهى"
داشت، چنان كه قرآن در حق او مىگويد:" كسى كه علم و دانشى از كتاب داشت گفت
من تخت او را قبل از آنكه چشم بر هم زنى نزد تو خواهم آورد"!! (قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ
بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ).
و هنگامى كه سليمان با اين امر موافقت كرد او با استفاده از نيروى معنوى خود
تخت ملكه سبا را در يك" طرفة العين" نزد او حاضر كرد:" هنگامى كه
سليمان آن را نزد خود مستقر ديد زبان به شكر پروردگار گشود و گفت:
اين از فضل پروردگار من است، تا مرا بيازمايد كه آيا شكر نعمت او را بجا
مىآورم يا كفران مىكنم"؟! (فَلَمَّا
رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ
أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ).
سپس افزود:" هر كس شكر كند به سود خويش شكر كرده است، و هر كسى كفران كند
پروردگار من غنى و كريم است" (وَ مَنْ
شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ
كَرِيمٌ).
در اينكه اين شخص كه بوده؟ و اين قدرت عجيب را از كجا به دست آورده؟
و منظور از علم كتاب چيست؟ مفسران گفتگو بسيار كردهاند.
ولى ظاهر اين است كه اين شخص يكى از نزديكان با ايمان، و دوستان خاص سليمان
بوده است، و غالبا در تواريخ نام او را" آصف بن برخيا" نوشتهاند، و
مىگويند وزير سليمان و خواهرزاده او بوده است [1] و اما" علم كتاب" منظور آگاهى او بر
كتب آسمانى است،. آگاهى عميقى كه به او امكان مىداد كه دست به چنين كار خارق
عادتى بزند، و بعضى احتمال دادهاند منظور لوح محفوظ است، همان لوح علم خداوند كه
اين مرد به گوشهاى
[1] و اينكه بعضى او را جبرئيل و يا
خود سليمان دانستهاند بدون دليل است، و در مورد اينكه او خود سليمان باشد قطعا
مخالف ظاهر آيات است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 469