responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 453

است همه در اين مفهوم جامع جمع باشد.

درست است كه آنها آفتاب‌پرست بودند، ولى مى‌دانيم بسيارى از بت پرستان نيز به" اللَّه" اعتقاد داشتند و او را" رب الارباب" مى‌ناميدند و تعظيم و احترام او را مهم مى‌شمردند.

***
سپس" ملكه سبأ" به ذكر مضمون نامه پرداخت و گفت:" اين نامه از سوى سليمان است و محتوايش چنين است: به نام خداوند بخشنده مهربان" ...

(إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌).

***
" توصيه‌ام به شما اين است برترى جويى در برابر من نكنيد، و به سوى من آئيد و تسليم حق شويد" (أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَ أْتُونِي مُسْلِمِينَ‌) [1] بعيد به نظر مى‌رسد كه سليمان نامه را با همين عبارات و الفاظ عربى نوشته باشد، بنا بر اين جمله‌هاى فوق مى‌توانند نقل به معنى و يا به صورت خلاصه‌گيرى و فشرده نامه سليمان بوده باشد كه ملكه سبا براى ملت خود بازگو كرد.

جالب اينكه: مضمون اين نامه در واقع سه جمله بيش نبود:

يك جمله نام خدا و بيان وصف رحمانيت و رحيميت او.

جمله دوم توصيه به كنترل هواى نفس و ترك برترى جويى كه سرچشمه بسيارى از مفاسد فردى و اجتماعى است.

و سوم تسليم در برابر حق شدن!.

و اگر دقت كنيم چيز ديگرى وجود نداشت كه نياز به ذكر داشته باشد.

***

[1] جمله" أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَ‌" ممكن است مجموعا بدل" كتاب" و بيان محتواى آن باشد، و ممكن است" ان" در اينجا به معنى" اى" و براى تفسير بوده باشد، اين احتمال نيز وجود دارد كه متعلق به جمله محذوفى باشد مانند" اوصيكم" باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 453
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست