نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 45
نكتهها:
1- منظور
از معبودها در اينجا كيانند؟
در پاسخ اين
سؤال دو تفسير در ميان مفسران معروف وجود دارد:
نخست اينكه
منظور معبودهاى انسانى (همچون مسيح) يا شيطانى (همچون جن) و يا"
فرشتگان" است كه هر كدام را گروهى از مشركان براى پرستش انتخاب كرده بودند.
و از آنجا كه
آنها داراى عقل و شعور و ادراك هستند مىتوانند، مورد اين بازپرسى قرار گيرند، و
براى اتمام حجت و اثبات دروغ مشركان كه مىگويند اينها ما را به عبادت خود دعوت
كردند از آنها سؤال مىشود آيا چنين سخنى صحيح است؟ و آنها صريحا گفتار مشركان را
تكذيب مىكنند! تفسير دوم كه جمعى از مفسران آن را ذكر كردهاند، اين است كه
خداوند در آن روز نوعى از حيات و درك و شعور به" بتها" مىبخشد به طورى
كه مىتوانند مورد بازپرسى قرار گيرند و پاسخ لازم را بدهند كه خدايا ما اينها را
گمراه نكرديم، بلكه آنها خودشان بر اثر غرق شدن در شهوات و غرور گمراه شدند.
اين احتمال
نيز وجود دارد كه تمام معبودها را شامل بشود اعم از آنها كه داراى عقل و شعورند و
به زبان خود واقعيتها را مىگويند، و معبودهايى كه از عقل و شعور برخوردار نيستند
و به زبانحال حقيقت را منعكس مىسازند.
ولى قرائن
موجود در آيه با تفسير اول هماهنگتر است، چرا كه فعلها و ضميرها همه نشان مىدهد
كه طرف صحبت صاحبان عقل و شعورند و اين متناسب با معبودهايى همچون مسيح و فرشتگان
و مانند آنها است.
بعلاوه از
جمله فَقَدْ كَذَّبُوكُمْ (آنها شما را تكذيب كردند)
چنين برمىآيد كه مشركان قبلا ادعا نمودهاند اين معبودان ما را گمراه ساختند، و
به سوى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 45