نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 380
و از آنجا كه بيشتر آيات اين سوره دلدارى به پيامبر ص و مؤمنان اندك آن روز در
برابر انبوه دشمنان است، و نيز از آنجا كه بسيارى از آيات اين سوره در مقام دفاع
از پيامبر ص در برابر تهمتهاى ناروا نازل شده، سوره را با يك جمله پر معنى تهديد
آميز به اين دشمنان لجوج پايان داده، مىگويد:
" به زودى آنها كه ستم كردند مىدانند كه بازگشتشان به كجا است و سرنوشتشان
چگونه است"؟! (وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ
ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ).
گرچه بعضى از مفسران، خواستهاند اين بازگشت و سرنوشت را منحصرا همان آتش
دوزخ، معرفى كنند، ولى هيچگونه دليلى براى محدود ساختن آن نداريم، بلكه ممكن است
شكستهاى پى در پى كه در جنگهاى بدر و مانند آن دامن آنها را گرفت و ضعف و ذلتى كه
سرانجام در اين دنيا نصيبشان شد علاوه بر شكست آخرت در مفهوم اين تهديد جمع باشد.
نكتهها:
1- چرا پيامبر (ص) را متهم به شعر مىكردند؟
چنان كه گفتيم از آيات مختلف قرآن استفاده مىشود كه يكى از تهمتهاى رايج كه
به پيامبر اسلام ص مىبستند، شعر و شاعرى بود و آيات فوق نيز پاسخى بود به چنين
اتهامى.
آنها به خوبى مىدانستند كه قرآن كمترين شباهت به شعر ندارد، نه از نظر ظاهر
يعنى نظم و وزن و قافيه شعرى، و نه از نظر محتوا، تشبيهات و تخيلات و تغزلات
شاعرانه.
ولى آنها چون جاذبه فوق العاده قرآن را در افكار مردم مىديدند، و آهنگ دلنشين
آن را در درون جان خويش احساس مىكردند، براى پرده افكندن بر اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 380