نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 36
منطق و
استدلال نبودند، بلكه آنها را با تهديدهاى تكان دهنده و كوبنده مواجه مىكند، و
آينده شوم و دردناك آنها را در برابر چشمشان مجسم مىسازد، كه گاه اين منطق براى
اين گونه افراد مؤثرتر است.
سپس توصيف عجيبى از اين آتش سوزان كرده مىگويد:" هنگامى كه
اين آتش آنها را از راه دور ببيند چنان به هيجان مىآيد كه صداى وحشتناك و
خشمآلود او را كه با نفس زدن شديد همراه است مىشنوند"! (إِذا
رَأَتْهُمْ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً).
در اين آيه
تعبيرات متعدد گويايى است كه از شدت اين عذاب الهى خبر مىدهد:
1- نمىگويد
آنها آتش دوزخ را از دور مىبينند، بلكه مىگويد آتش آنها را مىبيند، گويى چشم و
گوش دارد، چشم بر راه دوخته و انتظار اين گنهكاران را مىكشد! 2- نياز به اين
ندارد كه آنها نزديك آن شوند تا به هيجان درآيد، بلكه از فاصله دور- كه طبق بعضى
از روايات يك سال راه است- از خشم فرياد مىزند.
3- از اين
آتش سوزان توصيف به" تغيظ" شده است، و آن عبارت از حالتى است كه انسان
خشم خود را با نعره و فرياد آشكار مىسازد.
4- براى آتش
دوزخ،" زفير" قائل شده يعنى شبيه آن حالتى كه انسان نفس را در سينه فرو
مىبرد، آن چنان كه دندهها به طرف بالا رانده مىشوند و اين
[1]" سعيرا" از ماده" سعر"
(بر وزن قعر) به معنى شعلهور شدن آتش است بنا بر اين سعير به آتش شعلهور و
دامنهدار و سوزان گفته مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 36