نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 335
به اين ترتيب تمام سوء استفادهها و ظلم و خلافكارى در معامله و هر گونه تقلب
و كوشش و تلاش زيانبار، چه در كميت و چه در كيفيت همه در دستورهاى فوق داخل است.
و از آنجا كه نابسامانيهاى اقتصادى سرچشمه از هم گسيختگى نظام اجتماعى مىشود،
در پايان اين دستورات به عنوان يك جمع بندى مىگويد (وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ":" در زمين فساد نكنيد، و جامعهها را به تباهى
نكشانيد" و به هر گونه استثمار و بهرهكشى ظالمانه و تضييع حقوق ديگران پايان
دهيد.
اينها نه تنها دستوراتى كارساز براى جامعه ثروتمند و ظالم عصر شعيب بود كه
براى هر عصر و زمانى كارساز و كارگشا است و سبب عدالت اقتصادى مىشود.
***
سپس شعيب در آخرين دستورش در اين بخش از سخن بار ديگر آنها را به تقوى
دعوت مىكند، و مىگويد:" از خدايى بپرهيزيد كه شما و اقوام پيشين را آفريد"
(وَ اتَّقُوا الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ
الْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ).
شما تنها قوم و جمعيتى نيستيد كه روى اين زمين گام نهادهايد، قبل از شما
پدرانتان و اقوام ديگر آمدند و رفتند، گذشته آنها، و آينده خويش را فراموش نكنيد.
" جبلة" از" جبل" به معنى كوه است، به جماعت زياد كه در
عظمت همچون كوهند گفته شده، بعضى عدد آن را ده هزار ذكر كردهاند.
و نيز به طبيعت و فطرت انسان" جبلة" اطلاق شده چرا كه غير قابل
تغيير است همچون كوه كه نمىتوان آن را جابجا كرده.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 335