نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 332
اين را نيز بدانيد كه" من در
برابر اين دعوت از شما اجر و پاداشى نمىطلبم تنها اجر و مزد من بر پروردگار
عالميان است" (وَ ما أَسْئَلُكُمْ
عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى رَبِّ الْعالَمِينَ).
همان جملههاى متحد المال و كاملا حساب شده كه در آغاز دعوت ساير پيامبران
آمده است: دعوت به تقوى، تاكيد بر سابقه امانت در ميان مردم، و تاكيد بر اين مساله
كه اين دعوت الهى تنها انگيزه معنوى دارد و هيچ چشم داشت مادى از هيچكس در آن
نيست، تا بهانهجويان و بدبينان آن را وسيله فرار خود قرار ندهند.
***
" شعيب" نيز مانند ساير پيامبرانى كه گوشهاى از تاريخشان در اين
سوره قبلا آمده است بعد از دعوت كلى خود به تقوى و اطاعت فرمان خدا، در بخش دوم از
تعليماتش روى انحرافات اخلاقى و اجتماعى آن محيط انگشت گذارد، و آن را به زير نقد
كشيد، و از آنجا كه مهمترين انحراف اين قوم مرفه نابسامانيهاى اقتصادى، و ظلم فاحش
و حق كشى و استثمار بود، بيش از همه روى اين مسائل تكيه كرد.
نخست مىگويد:" حق پيمانه را ادا كنيد" (كمفروشى ننمائيد).
(أَوْفُوا الْكَيْلَ).
" و مردم را به خسارت و زيان ميفكنيد" (وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ).
***
" با ترازوى مستقيم و صحيح، وزن كنيد" (وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ) [1]
[1]" قسطاس" (بر وزن مقياس)
به معنى ترازو است، بعضى آن را يك واژه رومى و بعضى عربى مىدانند، بعضى معتقدند
كه قسطاس ترازوى بزرگ را مىگويند، و ميزان ترازوى كوچك و اينكه قسطاس ترازويى است
كه زبانه دارد، و به همين دليل وزن را دقيقا نشان مىدهد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 332