responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 332

اين را نيز بدانيد كه" من در برابر اين دعوت از شما اجر و پاداشى نمى‌طلبم تنها اجر و مزد من بر پروردگار عالميان است" (وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى‌ رَبِّ الْعالَمِينَ‌).

همان جمله‌هاى متحد المال و كاملا حساب شده كه در آغاز دعوت ساير پيامبران آمده است: دعوت به تقوى، تاكيد بر سابقه امانت در ميان مردم، و تاكيد بر اين مساله كه اين دعوت الهى تنها انگيزه معنوى دارد و هيچ چشم داشت مادى از هيچكس در آن نيست، تا بهانه‌جويان و بدبينان آن را وسيله فرار خود قرار ندهند.

***
" شعيب" نيز مانند ساير پيامبرانى كه گوشه‌اى از تاريخشان در اين سوره قبلا آمده است بعد از دعوت كلى خود به تقوى و اطاعت فرمان خدا، در بخش دوم از تعليماتش روى انحرافات اخلاقى و اجتماعى آن محيط انگشت گذارد، و آن را به زير نقد كشيد، و از آنجا كه مهمترين انحراف اين قوم مرفه نابسامانيهاى اقتصادى، و ظلم فاحش و حق كشى و استثمار بود، بيش از همه روى اين مسائل تكيه كرد.

نخست مى‌گويد:" حق پيمانه را ادا كنيد" (كم‌فروشى ننمائيد).

(أَوْفُوا الْكَيْلَ‌).

" و مردم را به خسارت و زيان ميفكنيد" (وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ‌).

***
" با ترازوى مستقيم و صحيح، وزن كنيد" (وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ‌) [1]


[1]" قسطاس" (بر وزن مقياس) به معنى ترازو است، بعضى آن را يك واژه رومى و بعضى عربى مى‌دانند، بعضى معتقدند كه قسطاس ترازوى بزرگ را مى‌گويند، و ميزان ترازوى كوچك و اينكه قسطاس ترازويى است كه زبانه دارد، و به همين دليل وزن را دقيقا نشان مى‌دهد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست