نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 316
تفسير: قوم ننگين و متجاوز! [ (قوم لوط)]
ششمين پيامبرى كه گوشهاى از زندگى او و قوم گمراهش در اين سوره آمده حضرت لوط
ع است، با اينكه او در عصر ابراهيم ع مىزيست، ولى بيان ماجراى زندگى او بعد از
ابراهيم نيامده، چرا كه قرآن يك كتاب تاريخى نيست كه حوادث را به ترتيب وقوع بيان
كند، بلكه جنبههاى تربيتى و انسانسازى را مورد توجه قرار مىدهد كه تناسبهاى
ديگرى را ايجاب مىكند، و زندگى لوط و ماجراى قومش هماهنگى بيشترى با زندگى
پيامبرانى دارد كه اخيرا سخن از آنها به ميان آمد.
همانگونه كه قبلا هم اشاره كردهايم ذكر" مرسلين" به صورت جمع، يا
به خاطر وحدت دعوت انبيا است كه تكذيب يكى از آنها تكذيب همه آنها محسوب مىشود، و
يا اينكه واقعا به هيچيك از پيامبران پيشين نيز ايمان نداشتند.
***
سپس اشارهاى به دعوت حضرت لوط مىكند كه هماهنگ با كيفيت دعوت ديگر
پيامبران گذشته است مىگويد:" در آن هنگام كه برادرشان لوط به آنها گفت: آيا
تقوا پيشه نمىكنيد"؟! (إِذْ قالَ
لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ).
***
لحن گفتار او و دلسوزى عميق و فوق العادهاش نشان مىداد كه همچون يك
برادر سخن مىگويد.
سپس افزود:" من براى شما رسول امينى هستم" (إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ).
تا كنون خيانتى از من ديدهايد؟ و از اين به بعد نيز نسبت به وحى الهى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 316