نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 308
و بالآخره گاه به معنى هر گونه گناه مىآيد (چنان كه در آيه 53 زمر مىخوانيم: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ
لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً:" بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف كرديد از رحمت
خدا مايوس نشويد كه خداوند همه گناهان را مىبخشد" (.
با توجه به آنچه گفتيم رابطه اسراف و فساد به خوبى آشكار مىشود.
به گفته" علامه طباطبائى" در" الميزان" عالم هستى يك
پارچه نظم و صلاح است و حتى با تضادى كه احيانا در ميان اجزاى آن ديده مىشود
تاليف و التيام و هماهنگى فراوان دارد، اين نظام به سوى اهداف صالحى در جريان است،
و براى هر يك از اجزاى خود، خط سيرى تعيين مىكند، حال اگر يكى از اين اجزاء از
مدار خود خارج شود و راه فساد را پيش گيرد، ميان آن و ساير اجزاى اين جهان درگيرى
ايجاد مىشود، اگر توانستند اين جزء نامنظم اسرافكار را به مدار اصليش بازگردانند
چه بهتر، و الا نابودش مىكنند، تا نظام به خط سير خود ادامه دهد!.
انسان كه يكى اجزاى اين عالم هستى است از اين قانون عمومى مستثنى نيست، اگر بر
اساس فطرت، بر مدار خود حركت كند و هماهنگ نظام هستى باشد به هدف سعادتبخش كه براى
او مقدر شده است مىرسد، اما اگر از حد خود تجاوز كند و قدم در جاده" فساد در
ارض" بگذارد، نخست خداوند او را گوشمالى داده، و با حوادث سخط و دردناك او را
هشدار مىدهد، چنان كه در آيه 41 سوره روم مىخوانيم ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ
أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ:" فساد بر صفحه دريا و صحرا بر اثر اعمال مردم آشكار
گشت خدا مىخواهد نتيجه سوء پارهاى از اعمال مردم را به آنها بچشاند شايد
بازگردند".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 308