نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 249
مادر موسى قطعا او را به دريا نيفكند بلكه طبق تواريخ و همچنين قرائن عادى به
نيل سپرد بنا بر اين معلوم مىشود غرق فرعونيان در نيل بوده است (دقت كنيد).
2- چگونگى نجات بنى اسرائيل و غرق فرعونيان.
بعضى از مفسران كه مايل نيستند زير بار معجزات بروند اصرار دارند كه حادثه غرق
فرعونيان و نجات بنى اسرائيل را كه در آيات گذشته بود به نحوى توجيه كنند كه با
اسباب طبيعى و عادى بسازد! لذا گاه گفتهاند كه اين امر قابل تطبيق با پلهاى متحرك
است كه امروز معمول مىباشد [1] بعضى ديگر گفتهاند كه موسى ع به راهها آشنايى داشته و از
برزخهايى كه در درياى" سوف" (خليج سوئز) وجود داشته مىتوانسته بگذرد، و
به" جزيره سينا" وارد گردد، و انفلاق بحر كه در آيات آمده نيز اشاره به
همين است [2] بعضى
ديگر شايد اين احتمال را تقويت كردهاند كه موسى درست به هنگام پايان جزر دريا به
آن نقطه رسيد، و توانست كه از نقاط خشك بگذرد، اما بلافاصله مد شروع شد و فرعونيان
در امواج آب فرو غلطيدند و هلاك شدند! ولى حق اين است كه هيچ يك از اين احتمالات
با ظاهر آيات قرآن، اگر نگوئيم با صريح آن، سازگار نيست، و با قبول مساله اعجاز كه
بارها در شرح حالات پيامبران در قرآن آمده خصوصا داستان همين عصاى موسى هيچ لزومى
بر چنين توجيهات وجود ندارد، چه مانعى دارد كه به فرمان خدا كه حاكم بر قانون عليت
در جهان هستى است آبهاى نيل بعد از نواختن عصا تحت جاذبه مرموزى به فرمان الهى جمع
و متراكم گردند، به گونهاى كه راه قابل عبور در ميان آن آشكار شود، و بعد از مدتى
اين جاذبه خنثى گردد و آبها به حال طبيعى