responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 229

شجاعانه‌ترين استقامت را نشان دادند!.

در حديثى از پيامبر ص مى‌خوانيم:

ما من قلب الا بين اصبعين من اصابع الرحمن ان شاء اقامه و ان شاء ازاغه:

" هر دلى در پنجه قدرت خداوند رحمان است، اگر بخواهد آن را به راه راست مى‌دارد و اگر اراده كند منحرف مى‌سازد" [1] (بديهى است خواست خدا در اين دو مرحله از آمادگيهاى افراد سرچشمه مى‌گيرد، و اين توفيق و سلب توفيق به خاطر زمينه‌هاى مختلف دلها است و بى حساب نيست).

***
در اين هنگام فرعون كه از يك سو روحيه خود را پاك باخته بود، و از سوى ديگر تمام قدرت و موجوديت خويش را در خطر مى‌ديد، و مخصوصا مى‌دانست ايمان آوردن ساحران چه تاثير عميقى در روحيه مردم خواهد گذارد و ممكن است گروه عظيمى به پيروى از ساحران به سجده بيفتند، به گمان خود دست به ابتكار تازه‌اى زد رو به ساحران كرد و گفت:" آيا به او ايمان آورديد پيش از آنكه من به شما اجازه دهم" (قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ‌) [2] او كه ساليان دراز بر تخت استبداد تكيه كرده بود نه تنها انتظار داشت كه مردم بى اذن او عملى انجام ندهند بلكه انتظارش اين بود كه قلب و عقل و فكر مردم نيز به اختيار و اجازه او باشد تا او فرمان ندهد نينديشند!، و تا اجازه ندهد تصميم نگيرند!


[1] تفسير فى ظلال جلد 6 صفحه 208.

[2] در اينجا و در سوره طه آيه 71 تعبير" آمَنْتُمْ لَهُ‌" آمده در حالى كه در سوره اعراف آيه 123- آمَنْتُمْ بِهِ‌ ذكر شده، و به طورى كه بعضى از ارباب لغت گفته‌اند ايمان در صورتى كه با" لام" متعدى شود معنى خضوع را مى‌رساند و در صورتى كه با باء متعدى شود معنى تصديق را.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست