نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 229
شجاعانهترين استقامت را نشان دادند!.
در حديثى از پيامبر ص مىخوانيم:
ما من قلب الا بين اصبعين من اصابع الرحمن ان شاء اقامه و ان شاء ازاغه:
" هر دلى در پنجه قدرت خداوند رحمان است، اگر بخواهد آن را به راه راست
مىدارد و اگر اراده كند منحرف مىسازد" [1] (بديهى است خواست خدا در اين دو مرحله از
آمادگيهاى افراد سرچشمه مىگيرد، و اين توفيق و سلب توفيق به خاطر زمينههاى مختلف
دلها است و بى حساب نيست).
***
در اين هنگام فرعون كه از يك سو روحيه خود را پاك باخته بود، و از سوى
ديگر تمام قدرت و موجوديت خويش را در خطر مىديد، و مخصوصا مىدانست ايمان آوردن
ساحران چه تاثير عميقى در روحيه مردم خواهد گذارد و ممكن است گروه عظيمى به پيروى
از ساحران به سجده بيفتند، به گمان خود دست به ابتكار تازهاى زد رو به ساحران كرد
و گفت:" آيا به او ايمان آورديد پيش از آنكه من به شما اجازه دهم" (قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ) [2] او كه ساليان دراز بر تخت استبداد تكيه كرده بود نه تنها انتظار داشت كه مردم
بى اذن او عملى انجام ندهند بلكه انتظارش اين بود كه قلب و عقل و فكر مردم نيز به
اختيار و اجازه او باشد تا او فرمان ندهد نينديشند!، و تا اجازه ندهد تصميم
نگيرند!
[2] در اينجا و در سوره طه آيه 71
تعبير" آمَنْتُمْ لَهُ" آمده در حالى كه در سوره اعراف آيه 123- آمَنْتُمْ بِهِ ذكر
شده، و به طورى كه بعضى از ارباب لغت گفتهاند ايمان در صورتى كه با"
لام" متعدى شود معنى خضوع را مىرساند و در صورتى كه با باء متعدى شود معنى
تصديق را.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 229