نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 187
اينها با اين حقايق تازه ناسازگارند، گويى با همان خرافات نياكان پيوند هميشگى
بستهاند، و با هيچ قيمتى حاضر نيستند با جهل و گمراهى و خرافات وداع گويند اصولا
هميشه افراد نادان و متعصب و لجوج با تازهها، هر چند موجب هدايت و آگاهى و نجات
باشد، مخالفند.
در آيه 68 سوره مؤمنون مىخوانيم أَ فَلَمْ
يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ:" آيا آنها تدبر در اين سخن نكردند يا اينكه اين آيات
چيز تازهاى است كه براى نياكانشان نيامده" (و به بهانه تازه بودن با آن
مبارزه مىكنند).
***
سپس اضافه مىكند اينها تنها به" اعراض" قناعت نمىكنند، بلكه
به مرحله" تكذيب" و از آن بدتر" استهزاء" مىرسند،
مىفرمايد:" آنها تكذيب كردند اما به زودى اخبار آنچه را به استهزاء
مىگرفتند به آنان مىرسد" و از مجازات دردناك كار خود با خبر مىشوند (فَقَدْ كَذَّبُوا فَسَيَأْتِيهِمْ أَنْبؤُا ما كانُوا بِهِ
يَسْتَهْزِؤُنَ).
" انباء" جمع" نبا" به معنى خبر مهم است، و منظور در
اينجا كيفرهاى سختى است كه در اين جهان و جهان ديگر دامنگير آنها مىشود، گرچه
بعضى از مفسران مانند" شيخ طوسى" در" تبيان" اين كيفرها را
منحصر به كيفر آخرت دانستهاند، ولى غالب مفسران آن را مطلق و شامل هر دو نوع كيفر
دانستهاند، و در واقع چنين است، چرا كه آيه اطلاق دارد و از اين گذشته كفر و
انكار بازتاب وسيع و گسترده وحشتناكى در تمام زندگى انسان دارد، چگونه مىتوان از
آن صرف نظر كرد.
بررسى اين آيه و آيه قبل نشان مىدهد كه انسان به هنگام قرار گرفتن در
جادههاى انحرافى به طور دائمالتزايدى فاصله خود را از حق بيشتر مىكند:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 187