نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 169
آنها به چراغهاى راهنمايى در درياها و صحراها مىمانند كه گم گشتگان را به سوى
خود مىخوانند و از فرو غلتيدن در گرداب، و افتادن در پرتگاهها رهايى مىبخشند.
در روايات متعددى مىخوانيم كه اين آيه درباره على ع و ائمه اهل بيت ع وارد
شده، و يا در روايت ديگرى از امام صادق ع مىخوانيم كه:" منظور از اين آيه
مائيم" [1] بدون
ترديد ائمه اهل بيت ع از روشنترين مصداقهاى آيه مىباشند، اما اين مانع از گسترش
مفهوم آيه نخواهد بود كه مؤمنان ديگر نيز هر كدام در شعاعهاى مختلف امام و پيشواى
ديگران باشند.
بعضى از مفسران از اين آيه چنين استفاده كردهاند كه تقاضاى رياست معنوى و
روحانى و الهى نه تنها مذموم نيست، بلكه مطلوب و مرغوب نيز مىباشد [2]ضمنا بايد توجه
داشت كه واژه" امام" هر چند مفرد است گاه به معنى جمع مىآيد و در آيه
مورد بحث چنين است.
***
بعد از تكميل اين اوصاف دوازدهگانه اشاره به اين بندگان خاص خدا با تمام
اين ويژگيها كرده و در يك جمع بندى كوتاه پاداش الهى آنان را چنين بيان مىكند:
" آنها كسانى هستند كه درجات عالى بهشت در برابر صبر و استقامتشان به
آنها پاداش داده مىشود" (أُوْلئِكَ
يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا).
" غرفة" از ماده" غرف" (بر وزن حرف) به معنى برداشتن چيزى
و تناول آن است، و غرفه به چيزى مىگويند كه برمىدارند و تناول مىكنند (مانند
[1] اين روايات را" على بن
ابراهيم" و نويسنده كتاب" نور الثقلين" در تفسيرهايشان ذيل آيه
مورد بحث مشروحا آوردهاند.
[2] به تفسير" قرطبى" و
تفسير" فخر رازى" مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 169