نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 165
لهو و لعب و شرب خمر و دروغ و غيبت و امثال آن را نيز در برمىگيرد.
اين احتمال نيز دور به نظر نمىرسد كه هر دو تفسير در معنى آيه جمع باشد و به
اين ترتيب عباد الرحمن و بندگان خاص خدا نه شهادت به دروغ مىدهند، و نه در مجالس
لهو و باطل و گناه حضور مىيابند، چرا كه حضور در اين مجالس علاوه بر امضاى گناه،
مقدمه آلودگى قلب و روح است.
سپس در ذيل آيه به همين صفت برجسته آنان كه داشتن هدف مثبت در زندگى است اشاره
كرده مىگويد:" آنها هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از
كنار آن مىگذرند" (وَ إِذا
مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً).
در حقيقت آنها نه در مجلس باطل حضور پيدا مىكنند و نه آلوده لغو و بيهودگى
مىشوند.
و با توجه به اينكه" لغو" شامل هر كارى كه هدف عاقلانهاى در آن
نباشد مىگردد، نشان مىدهد كه آنها در زندگى هميشه هدف معقول و مفيد و سازندهاى
را تعقيب مىكنند، و از بيهودهگرايان و بيهودهكاران متنفرند، و اگر اين گونه
كارها در مسير زندگى آنان قرار گيرد، چنان از كنار آن مىگذرند كه بى اعتنايى آنها
خود دليل عدم رضاى باطنيشان به اين اعمال است، و آن چنان بزرگوارند كه هرگز
محيطهاى آلوده در آنان اثر نمىگذارد، و رنگ نمىپذيرند.
بدون شك بى اعتنايى به اين صحنهها در صورتى است كه راهى براى مبارزه با فساد
و نهى از منكر، بهتر از آن نداشته باشند، و گرنه بدون شك آنها مىايستند و وظيفه
خود را تا آخرين مرحله انجام مىدهند.
***
دهمين توصيف اين گروه از بندگان خاص خدا، داشتن چشم بينا، و گوش شنوا به
هنگام برخورد با آيات پروردگار است، مىفرمايد:" آنها كسانى هستند كه هر گاه
آيات پروردگارشان به آنها ياد آورى شود كر و كور روى آن نمىافتند"!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 165