نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 107
2- چرا از چهارپايان گمراهتر؟!
در آيات فوق براى منعكس كردن اهميت مطلب، نخست مىفرمايد: آنها كه معبودشان
هواى نفسشان است همچون چهارپايانند، بعد از آن ترقى كرده و اضافه مىكند: بلكه از
آنها گمراهترند! شبيه اين تعبير در آيه 172 سوره اعراف نيز آمده است كه درباره
دوزخيانى كه به حكم استفاده نكردن از گوش و چشم و عقل خود، به چنان سرنوشتى گرفتار
مىشوند، مىفرمايد: أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ
بَلْ هُمْ أَضَلُ:" آنها همچون چهارپايانند بلكه
گمراهتر"! گرچه گمراهتر بودن آنها اجمالا روشن است، ولى مفسران بحثهاى جالبى
روى اين مساله كردهاند كه با تحليل و اضافاتى مىتوان چنين گفت:
1- اگر چهارپايان، چيزى نمىفهمند و گوش شنوا و چشم بينايى ندارند، دليلش عدم
استعداد آنها است، اما از آنها بيچارهتر انسانى است كه خميره همه سعادتها در وجود
او نهفته است و آن قدر خدا به او استعداد داده كه مىتواند نماينده و خليفه اللَّه
در زمين گردد، ولى كارش به جايى مىرسد كه تا سر حد يك چهارپا سقوط مىكند، تمام
شايستگيهاى خود را به هدر داده، و از اوج مسجود بودن فرشتگان به حضيض نكبت بار
شياطين سقوط مىكند، اين راستى دردناك است و گمراهى آشكار.
2- چهارپايان تقريبا حساب و كتابى ندارند و مشمول مجازاتهاى الهى نيستند در
حالى كه آدميان گمراه بايد بار تمام اعمال خود را بر دوش كشند و كيفر اعمال خويش
را بى كم و كاست ببينند.
3- چهارپايان براى انسانها خدمات زيادى دارند و كارهاى مختلفى انجام مىدهند،
اما انسانهاى طاغى و ياغى خدمتى كه نمىكنند هيچ، هزاران بلا و مصيبت نيز
مىآفرينند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 107