نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 98
تقوا و روح
پرهيزگارى و احساس مسئوليت در برابر فرمانهاى الهى چيزى است كه كانون آن قلب و روح
آدمى است، و از آنجا است كه به جسم سرايت مىكند، لذا مىتوان گفت كه احترام و
بزرگداشت شعائر الهى از نشانههاى تقواى دل است [1]
در حديثى از پيامبر گرامى اسلام ص مىخوانيم كه اشاره به سينه مبارك خود كرد و
فرمود التقوى هاهنا:" حقيقت تقوا اينجا است"! (تفسير قرطبى جلد 7 صفحه
4448).
***
از بعضى
از روايات چنين استفاده مىشود كه گروهى از مسلمانان عقيده داشتند هنگامى كه شترى
يا يكى ديگر از چهار پايان به عنوان قربانى تعيين مىشد و از راههاى دور و نزديك
آن را با خود به سوى احرامگاه، و از آنجا به سوى سرزمين مكه مىآوردند، نبايد بر
آن مركب سوار شد، و نبايد شير آن را بدوشند و از آن استفاده كنند، و به كلى آن را
از خود جدا مىپنداشتند، قرآن اين تفكر خرافى را نفى كرده، مىگويد:" از براى
شما در اين حيوانات قربانى منافع و سودهايى است تا زمان معين (يعنى تا روز ذبح
آنها) فرا رسد" (لَكُمْ فِيها مَنافِعُ إِلى
أَجَلٍ مُسَمًّى).
در حديثى
مىخوانيم كه پيامبر اسلام ص در طريق مكه از كنار مردى عبور كرد كه با نهايت زحمت
گام بر مىداشت در حالى كه شترى همراه داشت و كسى بر آن سوار نبود، پيامبر ص
فرمود: اركبها:" سوار بر آن شو"!
[1] از نظر اينكه بايد ميان" شرط"
و" جزا" ارتباطى وجود داشته باشد و هر دو حكم بر يك موضوع قرار گيرد در
آيه فوق محذوفى وجود دارد و در تقدير چنين بوده:
وَ مَنْ
يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فان تعظيمها
مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ اين احتمال نيز قريب به نظر مىرسد
كه جزا به كلى محذوف باشد و جمله" فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى"
علتى است كه جانشين معلول شده و در تقدير چنين بوده: وَ مَنْ
يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فهو خير له فان تعظيمها
مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 98