responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 98

تقوا و روح پرهيزگارى و احساس مسئوليت در برابر فرمانهاى الهى چيزى است كه كانون آن قلب و روح آدمى است، و از آنجا است كه به جسم سرايت مى‌كند، لذا مى‌توان گفت كه احترام و بزرگداشت شعائر الهى از نشانه‌هاى تقواى دل است‌ [1] در حديثى از پيامبر گرامى اسلام ص مى‌خوانيم كه اشاره به سينه مبارك خود كرد و فرمود التقوى هاهنا:" حقيقت تقوا اينجا است"! (تفسير قرطبى جلد 7 صفحه 4448).

***
از بعضى از روايات چنين استفاده مى‌شود كه گروهى از مسلمانان عقيده داشتند هنگامى كه شترى يا يكى ديگر از چهار پايان به عنوان قربانى تعيين مى‌شد و از راههاى دور و نزديك آن را با خود به سوى احرامگاه، و از آنجا به سوى سرزمين مكه مى‌آوردند، نبايد بر آن مركب سوار شد، و نبايد شير آن را بدوشند و از آن استفاده كنند، و به كلى آن را از خود جدا مى‌پنداشتند، قرآن اين تفكر خرافى را نفى كرده، مى‌گويد:" از براى شما در اين حيوانات قربانى منافع و سودهايى است تا زمان معين (يعنى تا روز ذبح آنها) فرا رسد" (لَكُمْ فِيها مَنافِعُ إِلى‌ أَجَلٍ مُسَمًّى‌).

در حديثى مى‌خوانيم كه پيامبر اسلام ص در طريق مكه از كنار مردى عبور كرد كه با نهايت زحمت گام بر مى‌داشت در حالى كه شترى همراه داشت و كسى بر آن سوار نبود، پيامبر ص فرمود: اركبها:" سوار بر آن شو"!


[1] از نظر اينكه بايد ميان" شرط" و" جزا" ارتباطى وجود داشته باشد و هر دو حكم بر يك موضوع قرار گيرد در آيه فوق محذوفى وجود دارد و در تقدير چنين بوده:

وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ‌ فان تعظيمها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ‌ اين احتمال نيز قريب به نظر مى‌رسد كه جزا به كلى محذوف باشد و جمله" فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى‌" علتى است كه جانشين معلول شده و در تقدير چنين بوده: وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ‌ فهو خير له فان تعظيمها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ‌.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست