نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 76
در فرد و
جامعه اسلامى است كه اگر طبق برنامه صحيح انجام پذيرد و از آن بهره بردارى درستى
شود مىتواند هر سال منشا تحول تازهاى در جوامع اسلامى گردد.
اين مناسك
بزرگ در حقيقت داراى چهار بعد است كه هر يك از ديگرى ريشهدارتر و پر سودتر است:
1- بعد
اخلاقى حج-
مهمترين
فلسفه حج همان دگرگونى اخلاقى است كه در انسانها به وجود مىآورد، مراسم"
احرام" انسان را به كلى از تعينات مادى و امتيازات ظاهرى و لباسهاى رنگارنگ و
زر و زيور بيرون مىبرد، و با تحريم لذائذ و پرداختن به خودسازى كه از وظائف محرم است
او را از جهان ماده جدا كرده و در عالمى از نور و روحانيت و صفا فرو مىبرد، و
آنها را كه در حال عادى بار سنگين امتيازات موهوم و درجهها و مدالها را بر دوش
خود احساس مىكنند يك مرتبه سبكبار و راحت و آسوده مىكند.
سپس مراسم
ديگر حج يكى پس از ديگرى انجام مىگيرد، مراسمى كه علاقههاى معنوى انسان را لحظه
به لحظه با خدايش محكمتر و رابطه او را نزديكتر و قويتر مىسازد، او را از گذشته
تاريك و گناهآلودش بريده و به آيندهاى روشن و پر از صفا و نور پيوند مىدهد.
مخصوصا توجه
به اين حقيقت كه مراسم حج در هر قدم ياد آور خاطرات ابراهيم بتشكن، و اسماعيل
ذبيح اللَّه، و مادرش هاجر است، و مجاهدتها و گذشتها و ايثارگرى آنها را لحظه به
لحظه در برابر چشمان انسان مجسم مىكند، و نيز توجه به اينكه سرزمين مكه عموما و
مسجد الحرام و خانه كعبه و محل طواف خصوصا ياد آور خاطرات پيامبر اسلام و پيشوايان
بزرگ و مجاهدتهاى مسلمانان صدر اول است اين انقلاب اخلاقى عميقتر مىگردد، به
گونهاى كه در هر گوشهاى از مسجد الحرام و سرزمين مكه انسان، چهره پيامبر ص و على
ع و ساير
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 76