responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 74

گروهى از مفسران، طبق بعضى از روايات اسلامى، معتقدند كه منظور از ايام معلومات ده روز آغاز ذيحجه است، و ايام معدودات،" ايام التشريق" يعنى روزهاى يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذيحجه مى‌باشد، روزهايى كه نورانى و روشنى بخش همه دلها است.

در حالى كه گروهى ديگر، طبق بعضى ديگر از روايات، گفته‌اند: هر دو اشاره به ايام التشريق است، و ايام تشريق را گاهى همان سه روز گرفته‌اند و گاهى روز دهم يعنى عيد قربان را نيز بر آن افزوده‌اند.

جمله" فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ‌" (كسى كه در دو روز مراسم ذكر خدا را بجا آورد گناهى بر او نيست) كه در سوره بقره آمده نشان مى‌دهد كه ايام تشريق بيش از سه روز نيست، زيرا تعجيل در آن، سبب مى‌شود كه يك روز از آن كاسته و تبديل به دو روز گردد.

ولى با توجه به اينكه در آيات مورد بحث، بعد از ذكر" ايام معلومات" مساله قربانى آمده و مى‌دانيم قربانى معمولا در روز دهم انجام مى‌گيرد اين موضوع تاييد مى‌شود كه ايام معلومات ده روز آغاز ذى الحجه است كه به روز دهم، روز قربانى ختم مى‌گردد، و به اين ترتيب تفسير اول كه دوگانگى مفهوم ايام معلومات با ايام معدودات باشد تقويت مى‌گردد.

اما با توجه به وحدت تعبيرهايى كه در دو آيه وارد شده بيشتر اين مساله به ذهن مى‌رسد كه هر دو اشاره به يك مطلب است، هدف در هر دو توجه به ياد خدا و نام خدا در ايام معينى است كه از دهم ذى الحجه شروع مى‌شود و به سيزدهم پايان مى‌يابد.

البته يكى از موارد ذكر نام خدا، ذكر نام او به هنگام قربانى است‌ [1]

***


[1] و به اين ترتيب تضادى كه در ميان دو قول در تفسير" وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ‌" وجود داشت كه بعضى آن را به ذكر نام خدا به هنگام ذبح قربانى و بعضى آن را به ذكر نام خدا به طور مطلق تفسير كرده‌اند بر طرف مى‌شود، و در حقيقت تفسير اول مصداقى براى تفسير دوم خواهد بود، و تفسير دوم يك مفهوم كلى و وسيع است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست