نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 67
ببرند (و
هنگامى كه قربانى كرديد) از گوشت آنها بخوريد، و بينواى فقير را نيز اطعام نمائيد.
تفسير:
دعوت عام براى حج!
به تناسب
بحثى كه در آيه گذشته پيرامون مسجد الحرام و زائران خانه خدا آمد در آيات مورد بحث
نخست به تاريخچه بناى كعبه به دست ابراهيم خليل ع و سپس مساله وجوب حج، و فلسفه
آن، و بخشى از احكام اين عبادت بزرگ اشاره مىكند، و يا به تعبير ديگر آيه گذشته
مقدمهاى بود براى بحثهاى گوناگون اين آيات.
ابتدا از
داستان تجديد بناى كعبه شروع كرده، مىگويد:" به خاطر بياور زمانى را كه محل
خانه كعبه را براى ابراهيم آماده ساختيم تا در آن مكان اقدام به بناى خانه كعبه
كند" (وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ).
"
بوأ" در اصل از ماده" بواء" به معنى مساوات اجزاى يك مكان و مسطح
بودن آن است، سپس به هر گونه آماده ساختن مكان اطلاق شده است.
منظور از اين
جمله در آيه فوق- طبق روايات مفسران- اين است كه خداوند مكان خانه كعبه را كه در
زمان آدم ساخته شده بود و در طوفان نوح ويران و آثارش محو گشته بود به ابراهيم ع نشان
داد، طوفانى وزيد و خاكها را به عقب برد و پايههاى خانه آشكار گشت، يا قطعه ابرى
آمد و در آنجا سايه افكند، و يا به هر وسيله ديگر خداوند محل اصلى خانه را براى
ابراهيم معلوم و آماده ساخت، و او با هميارى فرزندش اسماعيل آن را تجديد بنا نمود
[1]
[1] پيرامون چگونگى بناى خانه كعبه ذيل آيه 127
سوره بقره (جلد اول تفسير نمونه) و همچنين در جلد سوم ذيل آيه 96 سوره آل عمران
مشروحا بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 67