responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 57

(إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ).

گروه اول در شعله‌هاى آتش سوزان غوطه‌ورند و اينها در باغهاى بهشت در كنار نهرهاى جارى آرميده‌اند.

سپس به زينت و لباس آنها پرداخته، مى‌گويد:" آنها با دستبندهايى از طلا و مرواريد زينت مى‌يابند و لباسشان در آنجا از حرير است" (يُحَلَّوْنَ فِيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ) [1] و اين دو پاداش ديگر آنها است.

به اين ترتيب در بهشت، زيباترين لباسهايى را كه در دنيا از آن محروم بودند در تن مى‌كنند و دستبندهاى جواهر نشان در دست دارند، اگر در اين جهان از پوشيدن اين گونه لباسها و زينتها ممنوع بودند به خاطر آن بود كه مايه غرور و غفلت مى‌شد و سبب محروميت گروه ديگر مى‌گشت، ولى در آنجا كه اين مسائل مطرح نيست اين ممنوعيتها برداشته مى‌شود و جبران مى‌گردد.

البته با توجه به اينكه الفباى زندگى در آن جهان با اينجا متفاوت است اين الفاظ مفاهيمى برتر و بالاتر از آنچه ما در اين جهان مى‌انديشيم خواهد داشت (دقت كنيد).

***
و بالآخره چهارمين و پنجمين موهبتى كه خدا به آنها ارزانى مى‌دارد و صرفا جنبه روحانى دارد اين است كه آنها" به سخنان پاكيزه هدايت مى‌شوند"


[1] اساور جمع اسوره (بر وزن مشوره) و آن هم به نوبه خود جمع سوار (بر وزن كتاب) به معنى دستبند است و در اصل، فارسى بوده (دستوار) كه بعدا در عربى به صورت فوق تغيير شكل يافته.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست