responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 568

بگوئيم هر دو مطلب مراد است، و تفسير اول و دوم را در مفهوم آيه جمع بدانيم.

تفسير سومى نيز براى آيه نقل شده كه بسيار ضعيف به نظر مى‌رسد و آن اينكه" دعا و نفرين‌هاى پيامبر ص را همچون نفرين خودتان در باره يكديگر نگيريد" [1] چرا كه دعا و نفرين او روى حساب است و برنامه الهى و مسلما كارگر خواهد شد.

تفسير نمونه ؛ ج‌14 ؛ ص568

ا با توجه به اينكه اين تفسير تناسبى با صدر و ذيل آيه ندارد و روايتى نيز در باره آن نرسيده قابل قبول نيست.

ذكر اين نكته نيز لازم است كه علماى اصول از جمله‌ فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ‌ ... چنين استفاده كرده‌اند كه اوامر پيامبر ص دلالت بر وجوب دارد ولى اين استدلال اشكالاتى دارد كه در اصول به آن اشاره شده است.

***
آخرين آيه مورد بحث كه" آخرين آيه سوره نور" است اشاره لطيف و پر معنايى است به مساله مبدء و معاد كه انگيزه انجام همه فرمانهاى الهى است و در واقع ضامن (اجراى همه اوامر و نواهى مى‌باشد، از جمله اوامر و نواهى مهمى كه در سر تا سر اين سوره آمده است، مى‌فرمايد:

آگاه باشيد كه براى خدا است آنچه كه در آسمانها و زمين است" (أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌).

خدايى كه علم و دانش او همه جهان را در بر مى‌گيرد و" ميداند آنچه را شما بر آن هستيد" (روش شما، اعمال شما، عقيده و نيت شما، همه براى او آشكار است) (قَدْ يَعْلَمُ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ‌).


[1] كلمه" دعاء" اگر بعد از آن لام باشد به معنى دعا است و اگر" على" باشد به معنى نفرين است و اگر هيچكدام نباشد احتمال هر دو را دارد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 568
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست