responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 556

ما فكر مى‌كنيم اين سؤال متناسب با محيطهاى صد در صد مادى همچون محيط اجتماعى غربى‌ها است كه حتى فرزندان خود را كمى كه بزرگ شوند از خانه بيرون مى‌كنند! و عذر پدر و مادر را به هنگام پيرى و از كار افتادگى مى‌خواهند! و هرگز حاضر نيستند در برابر آنها حق‌شناسى و محبت كنند، چرا كه تمام مسائل در آنجا بر محور روابط مادى و اقتصادى دور مى‌زند، و از عواطف انسانى خبرى نيست!.

ولى اين مساله با توجه به فرهنگ اسلامى و عواطف ريشه‌دار انسانى، مخصوصا در زمينه نزديكان و بستگان و دوستان خاص، كه حاكم بر اين فرهنگ است به هيچوجه جاى تعجب نيست.

در حقيقت اسلام پيوندهاى نزديك خويشاوندى و دوستى را ما فوق اين مسائل دانسته است، و اين در حقيقت حاكى از نهايت صفا و صميميتى است كه در جامعه اسلامى بايد حاكم باشد، و تنگ‌نظرى‌ها و انحصارطلبى‌ها و خودخواهى‌ها از آن دور گردد.

بدون شك احكام غصب در غير اين محدوده حاكم است، ولى اسلام در اين محدوده خاص مسائل عاطفى و پيوندهاى انسانى را مقدم شمرده، و در واقع الگويى است براى ساير روابط خويشاوندان و دوستان.

3- منظور از" صديق" كيست؟

بدون شك صداقت و دوستى معنى وسيعى دارد و منظور از آن در اينجا مسلما دوستان خاص و نزديكند كه رفت و آمد با يكديگر دارند، و ارتباط ميان آنها ايجاب مى‌كند كه به منزل يكديگر بروند و از غذاى هم بخورند، البته همانگونه كه در اصل مساله ياد آور شديم در اين گونه موارد احراز رضايت شرط نيست همان اندازه كه يقين به نارضايى نداشته باشد كافى است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست