نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 543
روشن است كه با اين دو قيد مفاسد كشف حجاب در مورد آنان وجود نخواهد داشت و به
همين دليل اسلام اين حكم را از آنان برداشته است.
اين نكته نيز روشن است كه منظور برهنه شدن و بيرون آوردن همه لباسها نيست بلكه
تنها كنار گذاشتن لباسهاى رو است كه بعضى روايات از آن تعبير به چادر و روسرى كرده
است (الجلباب و الخمار).
در حديثى از امام صادق ع در ذيل همين آيه مىخوانيم كه فرمود:
الخمار و الجلباب، قلت بين يدى من كان؟ قال: بين يدى من كان غير متبرجة بزينة:
" منظور روسرى و چادر است، راوى مىگويد از امام پرسيدم: در برابر هر كس
كه باشد؟ فرمود: در برابر هر كس باشد، اما خود آرايى و زينت نكند" [1] روايات ديگرى
نيز به همين مضمون يا نزديك به آن از ائمه اهل بيت ع نقل شده است [2] در پايان آيه
اضافه مىكند كه با همه احوال" اگر آنها تعفف كنند و خويشتن را بپوشانند براى
آنها بهتر است" (وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ
خَيْرٌ لَهُنَ).
چرا كه از نظر اسلام هر قدر زن جانب عفاف و حجاب را رعايت كند پسنديدهتر و به
تقوا و پاكى نزديكتر است.
و از آنجا كه ممكن است بعضى از زنان سالخورده از اين آزادى حساب شده و مشروع
سوء استفاده كنند، و احيانا با مردان به گفتگوهاى نامناسب بپردازند و يا طرفين در
دل افكار آلودهاى داشته باشند در آخر آيه به عنوان يك اخطار مىفرمايد:"
خداوند شنوا و دانا است" (وَ اللَّهُ
سَمِيعٌ عَلِيمٌ).
آنچه را مىگوئيد مىشنود و آنچه را در دل داريد و يا در سر مىپرورانيد
[1] وسائل الشيعه جلد 14 كتاب النكاح
صفحه 147 باب 110.