نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 542
ذكر اين نكته نيز لازم است كه جمله
كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ اشاره به بزرگسالان است كه در همه حال به هنگام وارد شدن در اطاق موظف به
اجازه گرفتن از پدران و مادران بودند، در اين آيه افرادى را كه تازه به حد بلوغ
رسيدهاند همرديف بزرگسالان قرار داده كه موظف به استيذان بودند.
در پايان آيه براى تاكيد و توجه بيشتر مىفرمايد:" اين گونه خداوند آياتش
را براى شما تبيين مىكند و خداوند عالم و حكيم است" (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ وَ اللَّهُ
عَلِيمٌ حَكِيمٌ).
اين همان تعبيرى است كه در ذيل آيه قبل بود بدون هيچگونه تغيير، جز اينكه در
آن آيه" الآيات" بود و در اينجا" آياته" كه از نظر معنى تفاوت
چندانى ندارد.
البته پيرامون خصوصيات اين حكم و همچنين فلسفه آن در" نكات" بحث
خواهيم كرد.
***
در آخرين آيه مورد بحث استثنايى براى حكم حجاب زنان بيان مىكند و زنان
پير و سالخورده را از اين حكم مستثنى مىشمرد و مىگويد:" زنان از كار
افتادهاى كه اميدى به ازدواج ندارند گناهى بر آنان نيست كه لباسهاى (روئين) خود
را بر زمين بگذارند در حالى كه در برابر مردم خود آرايى نكنند" (وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ
نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ
مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ).
در واقع براى اين استثناء دو شرط وجود دارد:
نخست اينكه به سن و سالى برسند كه معمولا اميدى به ازدواج ندارند، و به تعبير
ديگر جاذبه جنسى را كاملا از دست دادهاند.
ديگر اينكه در حال بر داشتن حجاب خود را زينت ننمايند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 542