responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 540

(سوره بقره آيه 83).

ذكر اين نكته نيز لازم است كه آيه از كودكانى سخن مى‌گويد كه به حد تميز رسيده‌اند و مسائل جنسى و عورت و غير آن را تشخيص مى‌دهند، زيرا دستور اذن گرفتن خود دليل بر اين است كه اين اندازه مى‌فهمند كه اذن گرفتن يعنى چه؟ و تعبير به" ثلاث عورات" شاهد ديگرى بر اين معنى است.

اما اينكه اين حكم در مورد بردگان مخصوص به بردگان مرد است يا كنيزان را نيز شامل مى‌شود روايات مختلفى وارد شده هر چند ظاهر عام است و شامل هر دو گروه مى‌شود و به همين دليل روايت موافق ظاهر را مى‌توان ترجيح داد.

در پايان آيه مى‌فرمايد:" بر شما و بر آنها گناهى نيست كه بعد از اين سه وقت بدون اذن وارد شوند، و بعضى به ديگرى خدمت كنند و گرد هم (با صفا و صميميت) بگردند" (لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ‌).

آرى" اين چنين خداوند آيات را براى شما تبيين مى‌كند و خدا عالم و حكيم است" (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‌).

واژه" طوافون" در اصل از ماده" طواف" به معنى گردش دور چيزى است، و چون به صورت صيغه مبالغه آمده به معنى كثرت در اين امر مى‌باشد، و با توجه به اينكه بعد از آن" بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ‌" آمده مفهوم جمله اين مى‌شود كه در غير اين سه وقت شما مجاز هستيد بر گرد يكديگر بگرديد و رفت و آمد داشته باشيد و به هم خدمت كنيد.

و به گفته" فاضل مقداد" در" كنز العرفان" اين تعبير در حقيقت به منزله بيان دليل براى عدم لزوم اجازه گرفتن در سائر اوقات است، چرا كه اگر بخواهند مرتبا رفت و آمد داشته باشند و در هر بار اذن دخول بخواهند كار مشكل‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 540
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست