نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 536
همان زكاتى كه نشانه پيوند با" خلق خدا" است، و وسيله مؤثرى براى كم
كردن فاصلهها، و سبب استحكام پيوندهاى عاطفى است.
و به طور كلى" در همه چيز مطيع فرمان رسول باشيد" (وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ).
اطاعتى كه شما را در خط مؤمنان صالح كه شايسته حكومت بر زمينند قرار مىدهد.
" تا در پرتو انجام اين دستورات مشمول رحمت خدا شويد" (لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ).
و شايسته پرچمدارى حكومت حق و عدالت.
***
و اگر فكر مىكنيد ممكن است دشمنان نيرومند لجوج در اين راه سنگ بيندازند
و مانع تحقق وعده الهى شوند، چنين امرى امكان پذير نيست، چرا كه قدرت آنها در
برابر قدرت خدا ناچيز است، بنا بر اين" گمان نبر كه افراد كافر مىتوانند از
چنگال مجازات الهى در پهنه زمين فرار كنند" (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ).
نه تنها در اين دنيا از مجازات خدا مصون نيستند" بلكه در آخرت جايگاهشان
آتش است و چه بد جايگاهى است" (وَ
مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ).
" معجزين" جمع" معجز" از ماده" اعجاز" به معنى
ناتوان ساختن است و از آنجا كه گاه انسان در تعقيب كسى است و او از دستش فرار
مىكند و هر چه كوشش مىنمايد به او دسترسى پيدا نمىكند و از قلمرو قدرتش بيرون
مىرود، و اين امر او را ناتوان مىسازد لذا كلمه" معجز" گاه در همين
معنى استعمال مىشود و آيه فوق نيز اشاره به همين معنى است و مفهومش اين است كه
شما نمىتوانيد از قلمرو قدرت خدا بيرون رويد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 536