نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 518
و چنان كه مىدانيم چون اين ناهماهنگى ظاهر و باطن براى هميشه قابل ادامه نيست
سر انجام پردهها كنار مىرود و باطن آلوده آنان ظاهر مىشود، چنان كه در آيات
مورد بحث و شان نزول آن ملاحظه كرديم كه پيش آمدن يك صحنه داورى، مشت آنها را باز
كرد و خبث درونشان را آشكار ساخت [1]
2- حكومت عدل تنها حكومت خدا است
بى شك انسان هر قدر بتواند خود را از حب و بغض و خودخواهى و خود دوستى خالى
كند باز ممكن است به طور ناآگاه گرفتار اين امور بشود، مگر اينكه معصوم باشد و
بيمه شده از سوى پروردگار.
به همين دليل مىگوئيم: قانونگذار حقيقى تنها خدا است، زيرا علاوه بر اينكه
تمام نيازهاى انسان را با علم بىپايانش مىداند، و بهترين راه رفع اين نيازها را
مىشناسد هرگز گرفتار انحراف به خاطر نيازها و حب و بغضها نمىگردد.
در مقام قضاوت و داورى نيز عادلانهترين داوريها، داورى خدا و پيامبر و امام
معصوم است، و بعد از آن داورى كسانى كه راه آنها را مىپويند و شباهتى به آنان
دارند.
ولى اين بشر خود خواه تن به اين داوريهاى عادلانه نمىدهد، و اين قوانين
عدالتگستر را نمىپسندد، دنبال قانون و حكومت و قضاوتى مىرود كه حرص و طمع و
شهوت او را بيشتر اشباع كند، و چه تعبير جالبى در مورد اين گروه در آيات فوق آمده أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ:" ستمگران واقعى آنها هستند"! ضمنا قرار گرفتن در برابر چنين
صحنههايى محكى است براى سنجش معيار ايمان هر انسان" تا سيهروى شود هر كه در
او غش باشد"! جالب اينكه قرآن در جايى ديگر مىگويد: مؤمنان حقيقى نه تنها در
ظاهر
[1] براى توضيح بيشتر در باره صفات
منافقان به جلد اول" تفسير نمونه" آغاز سوره بقره ذيل آيه 10 به بعد
مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 518