نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 500
ولى بعضى ديگر آن را به خدا باز گرداندهاند، يعنى خداوند از نماز و تسبيح هر
يك از آنان آگاه است، اما تفسير اول با معنى آيه متناسبتر مىباشد، به اين ترتيب
هر يك از تسبيح كنندگان راه و رسم" تسبيح" و شرائط و ويژگيهاى"
نماز" خود را مىداند، اگر منظور" تسبيح آگاهانه" باشد مفهوم اين
سخن روشن است اما اگر با زبان حال باشد مفهومش اين است كه هر كدام نظام ويژهاى
دارند كه به نوعى گوياى عظمت پروردگار است و هر كدام چهرهاى از قدرت و حكمت
اويند.
5- منظور از" صلاة" چيست؟
جمعى از مفسران مانند" مرحوم طبرسى" در" مجمع البيان"
و" آلوسى" در" روح البيان" صلاة را در اينجا به معنى"
دعا" تفسير كردهاند كه مفهوم اصلى آن در لغت همين است. و به اين ترتيب
موجودات زمين و آسمان با زبان حال، يا زبان قال، در پيشگاه خدا دعا مىكنند، و از
محضر او تقاضاى فيض دارند، و او هم كه فياض مطلق است بر حسب استعدادهايشان به آنها
مىبخشد و دريغ ندارد.
منتهى هر كدام در عالم خود مىدانند چه نيازى دارند و چه بايد بخواهند و چه
دعائى كنند.
بعلاوه آنها طبق آياتى كه قبلا اشاره كرديم در پيشگاه با عظمت او خاضعند و در
برابر قوانين آفرينش تسليم، و از سوى ديگر با تمام وجود خود صفات كماليه خدا را
بازگو مىكنند، و هر گونه نقصى را از او نفى مىنمايند، و به اين ترتيب عبادات
چهارگانه آنها" حمد" و" تسبيح" و" دعا" و"
سجود" تكميل مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 500