نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 477
گفته شده.
و در اينجا به معنى حبابى است كه روى چراغ مىگذاشتند تا هم شعله را محافظت
كند و هم گردش هوا را، از طرف پائين به بالا، تنظيم كرده، بر نور و روشنايى شعله
بيفزايد.
" مصباح" به معنى خود" چراغ" است كه معمولا با فتيله و يك
ماده روغنى قابل اشتعال افروخته مىشده است.
جمله يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ
زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ اشاره به ماده انرژىزاى فوق العاده مستعد براى اين چراغ است، چرا كه"
روغن زيتون" كه از درخت پر بار و پر بركتى گرفته شود يكى از بهترين روغنها
براى اشتعال است آنهم درختى كه تمام جوانب آن به طور مساوى در معرض تابش نور آفتاب
باشد، نه در جانب شرق باغ و كنار ديوارى قرار گرفته باشد و نه در جانب غرب كه تنها
يك سمت آن آفتاب ببيند، و در نتيجه ميوه آن نيمى رسيده و نيمى نارس و روغن آن
ناصاف گردد.
و با اين توضيح به اينجا مىرسيم كه براى استفاده از نور كامل چنين چراغى با
درخشش و تابش بيشتر نياز به چهار عامل داريم:
چراغدانى كه آن را از هر سو محافظت كند بى آنكه از نورش بكاهد، بلكه نور آن را
متمركزتر سازد.
و حبابى كه گردش هوا را بر گرد شعله تنظيم كند، اما آن قدر شفاف باشد كه به
هيچوجه مانع تابش نور نگردد.
و چراغى كه مركز پيدايش نور بر فتيله آن است.
و بالآخره ماده انرژىزاى صاف و خالص و زلالى كه آن قدر آماده اشتعال باشد كه
گويى بدون تماس با شعله آتش مىخواهد شعلهور گردد.
اينها همه از يك سو، در حقيقت بيانگر جسم و ظاهرشان است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 477