نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 462
گرچه ظاهرا بردگى به صورت سابق وجود ندارد، ولى در دنياى به اصطلاح متمدن
جناياتى مىشود كه از دوران بردگى به مراتب وحشتناكتر است، خداوند مردم جهان را از
شر اين انسانهاى متمدننما حفظ كند، و خدا را شكر كه در محيط ما بعد از انقلاب
اسلامى به اين اعمال ننگين خاتمه داده شد.
ذكر اين نكته نيز لازم است كه جمله
إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً (اگر آنها
مىخواهند پاك بمانند ...) مفهومش اين نيست كه اگر خود آن زنها مايل به اين كار
باشند اجبار آنها مانعى ندارد، بلكه اين تعبير از قبيل" منتفى به انتفاء
موضوع" است زيرا عنوان" اكراه" در صورت عدم تمايل صادق است و گر نه
خودفروشى و تشويق به آن به هر حال گناه بزرگى است.
اين تعبير براى اين است كه اگر صاحبان اين كنيزان مختصر غيرتى داشته باشند به
غيرت آنها بر خورد مفهوم آيه اين است اين كنيزان كه ظاهرا در سطح پائينترى قرار
دارند مايل به اين آلودگى نيستند شما كه آن همه ادعا داريد چرا تن به چنين پستى در
مىدهيد؟! در پايان آيه- چنان كه روش قرآن است- براى اينكه راه بازگشت را به روى
گنهكاران نبندد بلكه آنها را تشويق به توبه و اصلاح كند مىگويد:" و هر كس
آنها را بر اين كار اكراه كند (سپس پشيمان گردد) خداوند بعد از اكراه آنها غفور و
رحيم است" (وَ مَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ
مِنْ بَعْدِ إِكْراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ).
اين جمله چنان كه گفتيم ممكن است اشاره به وضع صاحبان آن كنيزان باشد كه از
گذشته تاريك و ننگين خود پشيمان و آماده توبه و اصلاح خويشتن هستند، و يا اشاره به
آن زنانى است كه تحت فشار و اجبار تن به اين كار مىدادند.
***
در آخرين آيات مورد بحث- همانگونه كه روش قرآن است- به صورت يك جمع بندى
اشاره به بحثهاى گذشته كرده مىفرمايد:" ما بر شما آياتى فرستاديم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 462