نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 457
دهيد، و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را" (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ
عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ).
" ايامى" جمع" ايم" (بر وزن قيم) در اصل به معنى زنى است
كه شوهر ندارد، سپس به مردى كه همسر ندارد نيز گفته شده است، و به اين ترتيب تمام
زنان و مردان مجرد در مفهوم اين آيه داخلند خواه بكر باشند يا بيوه.
تعبير" انكحوا" (آنها را همسر دهيد) با اينكه ازدواج يك امر اختيارى
و بسته به ميل طرفين است، مفهومش اين است كه مقدمات ازدواج آنها را فراهم سازيد،
از طريق كمكهاى مالى در صورت نياز، پيدا كردن همسر مناسب، تشويق به مساله ازدواج،
و بالآخره پا در ميانى براى حل مشكلاتى كه معمولا در اين موارد بدون وساطت ديگران
انجام پذير نيست، خلاصه مفهوم آيه به قدرى وسيع است كه هر گونه قدمى و سخنى و درمى
در اين راه را شامل مىشود.
بدون شك اصل تعاون اسلامى ايجاب مىكند كه مسلمانان در همه زمينهها به يكديگر
كمك كنند ولى تصريح به اين امر در مورد ازدواج دليل بر اهميت ويژه آن است.
اهميت اين مساله تا به آن پايه است كه در حديثى از امير مؤمنان على ع
مىخوانيم:
افضل الشفاعات ان تشفع بين اثنين فى نكاح حتى يجمع اللَّه بينهما:
" بهترين شفاعت آن است كه ميان دو نفر براى امر ازدواج ميانجيگرى كنى، تا
اين امر به سامان برسد"! [1] در حديث ديگرى از امام كاظم موسى بن جعفر (ع) مىخوانيم:
ثلاثة يستظلون بظل عرش اللَّه يوم القيامة، يوم لا ظل الا ظله، رجل زوج اخاه
المسلم او اخدمه، او كتم له سرا
" سه طايفهاند كه در روز قيامت در سايه عرش خدا قرار دارند، روزى كه
سايهاى جز سايه او نيست: كسى كه وسائل تزويج برادر مسلمانش
[1] وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 27 (باب
12 از ابواب مقدمات نكاح).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 457