نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 452
كند" [1] ولى از
بعضى روايات ديگر تعميم استفاده مىشود، اما مسلما خلاف احتياط است.
5- تفسير" أُولِي الْإِرْبَةِ
مِنَ الرِّجالِ"
" اربة" در اصل از ماده" ارب" (بر وزن عرب)- چنان كه راغب
در مفردات مىگويد- به معنى شدت احتياج است كه انسان براى بر طرف ساختن آن چاره
جويى مىكند، گاهى نيز به معنى حاجت بطور مطلق استعمال مىشود.
و منظور از" أُولِي الْإِرْبَةِ
مِنَ الرِّجالِ" در اينجا كسانى هستند كه ميل جنسى دارند
و نياز به همسر بنا بر اين" غَيْرِ
أُولِي الْإِرْبَةِ" كسانى را شامل مىشود
كه اين تمايل در آنها نيست.
در اينكه منظور از اين عنوان چه كسانى است؟ در ميان مفسران گفتگو است:
بعضى آن را به معنى پير مردانى دانستهاند كه شهوت جنسى در آنها خاموش شده
است، مانند" الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ" (زنانى كه از سر حد ازدواج بيرون رفتهاند و از اين
نظر بازنشسته شدهاند).
بعضى ديگر آن را به مردان" خصى" (خواجه).
و بعضى ديگر به" خنثى" كه آلت رجوليت مطلقا ندارد تفسير كردهاند.
اما آنچه بيش از همه مىتوان روى آن تكيه كرد و در چند حديث معتبر از امام
باقر ع و امام صادق ع نقل شده اين است كه منظور از اين تعبير مردان ابلهى است كه
به هيچ وجه احساس جنسى ندارند، و معمولا از آنها در كارهاى ساده و خدمتكارى
استفاده مىكنند، تعبير به" التابعين" نيز همين معنى را تقويت مىكند [2]
[2]- براى توضيح بيشتر به جواهر
الكلام جلد 29 صفحه 94 به بعد و همچنين وسائل باب 111 از ابواب مقدمات نكاح (جلد
14 صفحه 148) و همچنين تهذيب جلد 7 صفحه 468 مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 452