نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 432
حتى در بعضى از روايات مىخوانيم بايد سه بار اجازه گرفت، اجازه اول را بشنوند
و به هنگام اجازه دوم خود را آماده سازند، و به هنگام اجازه سوم اگر خواستند اجازه
دهند و اگر نخواستند اجازه ندهند! [1] حتى بعضى لازم دانستهاند كه در ميان اين سه اجازه،
فاصلهاى باشد چرا كه گاه لباس مناسبى بر تن صاحب خانه نيست، و گاه در حالى است كه
نمىخواهد كسى او را در آن حال ببيند، گاه وضع اطاق به هم ريخته است و گاه اسرارى
است كه نمىخواهد ديگرى بر اسرار درون خانهاش واقف شود، بايد به او فرصتى داد تا
خود را جمع و جور كند، و اگر اجازه نداد بدون كمترين احساس ناراحتى بايد صرف نظر
كرد.
2- منظور از" بيوت غير مسكونه" چيست؟
در پاسخ اين سؤال در ميان مفسران گفتگو است، بعضى گفتهاند: منظور ساختمانهايى
است كه شخص خاصى در آن ساكن نيست، بلكه جنبه عمومى و همگانى دارد، مانند
كاروانسراها، مهمانخانهها، و همچنين حمامها و مانند آن- اين مضمون در حديثى از
امام صادق ع صريحا آمده است [2] بعضى ديگر آن را به خرابههايى تفسير كردهاند كه در و
پيكرى ندارد، و هر كس مىتواند وارد آن شود، اين تفسير بسيار بعيد به نظر مىرسد
چه اينكه كسى حاضر نيست متاع خود را در چنين خانهاى بگذارد.
بعضى ديگر آن را اشاره به انبارهاى تجار و دكانهايى مىدانند كه متاع مردم به
عنوان امانت در آن نگهدارى مىشود و صاحب هر متاعى حق دارد براى گرفتن متاع خويش
به آنجا مراجعه كند.
[1] وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 161-
ابواب مقدمات النكاح باب 123.