نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 413
مىماند كه زمان خويش به دست جنايتكارى سپرده او را گام به گام به سوى پرتگاه
مىبرد، تا سقوط كند و نابود گردد، آرى اين است" خطوات شيطان" [1] سپس اشاره به
يكى از مهمترين نعمتهاى بزرگش بر انسانها در طريق هدايت كرده چنين مىگويد:"
اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود احدى از شما هرگز پاك نمىشد، ولى خداوند هر كه
را بخواهد تزكيه مىكند، و خدا شنوا و دانا است" (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما
زَكى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ
اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ).
بدون شك فضل و رحمت الهى است كه موجب نجات انسانها از آلودگيها و انحرافات و
گناهان مىشود، چرا كه از يك سو موهبت عقل را داده، و از سوى ديگر موهبت وجود
پيامبر و احكامى كه از طريق وحى نازل مىگردد، ولى از اين مواهب گذشته توفيقات خاص
او و امدادهاى غيبيش كه شامل حال انسانهاى آماده و مستعد و مستحق مىگردد مهمترين
عامل پاكى و تزكيه است.
جمله" مَنْ يَشاءُ" چنان كه بارها گفتهايم به معنى اراده و مشيت بى دليل نيست، بلكه تا
مجاهده و تلاشى از ناحيه بندگان نباشد هدايت و موهبتى از ناحيه خدا صورت نمىگيرد،
آن كس كه طالب اين راه است و در آن گام مىنهد و جهاد مىكند، دستش را مىگيرد، از
وسوسه شياطين حفظش مىكند و به سر منزل مقصود مىرساند.
و به تعبير ديگر فضل و رحمت الهى گاه جنبه" تشريعى" دارد، و آن از
طريق بعثت پيامبران و نزول كتب آسمانى و تشريع احكام و بشارتها و انذارها است، و
گاه جنبه" تكوينى" دارد و آن از طريق امدادهاى معنوى و الهى است، و آيات
مورد بحث (بقرينه جمله" من يشاء") بيشتر ناظر به قسمت دوم است.
[1] در مورد فرق ميان"
فحشاء" و" منكر" در جلد 11 صفحه 370 ذيل آيه 90 سوره نحل بحث
كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 413