نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 395
را براى توطئه تشكيل مىدادند.
بعضى گفتهاند كه اين تعبير معمولا در مورد ده تا چهل نفر به كار مىرود [1] به هر حال قرآن
به دنبال اين جمله به مؤمنانى كه از بروز چنين اتهامى نسبت به شخص پاكدامنى سخت
ناراحت شده بودند دلدارى مىدهد كه" گمان نكنيد اين ماجرا براى شما شر است
بلكه براى شما خير بود" (لا
تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ).
چرا كه پرده از روى نيات پليد جمعى از دشمنان شكست خورده و منافقان كور دل
برداشت، و اين بد سيرتان خوش ظاهر را رسوا ساخت، و چه خوب است كه محك تجربه به
ميان آيد تا آنان كه غش دارند سيهرو شوند، و چه بسا اگر اين حادثه نبود و آنها هم
چنان ناشناخته مىماندند در آينده ضربه سختتر و خطرناكترى مىزدند.
اين ماجرا به مسلمانان درس داد كه پيروى از شايعهسازان، آنها را به روزهاى
سياه مىكشاند بايد در برابر اين كار به سختى بايستند.
درس ديگرى كه اين ماجرا به مسلمانان آموخت اين بود كه به ظاهر حوادث تنها
ننگرند، چه بسا حوادث ناراحت كننده و بد ظاهرى كه" خير كثير" در آن
نهفته است.
جالب اينكه با ذكر ضمير" لكم" همه مؤمنان را در اين حادثه سهيم
مىشمرد و براستى چنين است، زيرا مؤمنان از نظر حيثيت اجتماعى از هم جدايى و
بيگانگى ندارند و در غمها و شاديها شريك و سهيمند.
سپس در دنبال اين آيه به دو نكته اشاره مىكند: نخست اينكه مىگويد:
" اين هايى كه دست به چنين گناهى زدند، هر كدام سهم خود را از مسئوليت و
مجازات آن خواهند داشت" (لِكُلِّ
امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ).
[1] در تفسير" روح المعانى"
اين معنى از كتاب" صحاح" نقل شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 395