نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 385
3- جزاى محذوف در آيه
آخرين آيه مورد بحث به صورت جمله شرطيهاى است كه جزاى آن ذكر نشده، همين
اندازه مىفرمايد: اگر فضل و رحمت الهى و اينكه خداوند تواب و حكيم است در كار
نبود ... ولى نمىفرمايد چه مىشد، اما با توجه به قرائن كلام، جزاى اين شرط روشن
است و گاه مىشود كه حذف و سكوت درباره يك مطلب ابهت و اهميت بيشترى به آن
مىبخشد، و احتمالات زيادى را در ذهن انسان برمىانگيزد كه هر كدام به آن سخن
مفهوم تازهاى مىدهد.
مثلا در اينجا ممكن است جزاى شرط اين باشد اگر فضل و رحمت الهى نبود، پرده از
روى كارهاى شما بر مىداشت و اعمالتان را برملا مىساخت تا رسوا شويد.
و يا اگر فضل و رحمت الهى نبود، فورا شما را مورد مجازات قرار مىداد و هلاك
مىكرد.
و يا اگر فضل و رحمت الهى نبود اين چنين احكام حساب شده را براى تربيت شما
انسانها مقرر نمىداشت.
در واقع اين حذف جزاى شرط، ذهن شنونده را به تمام اين امور سوق مىدهد [1]
***
[1] در تفسير" الميزان"
جواب شرط را به صورت جامعى نقل كرده كه شامل بسيارى از تفسيرهاى ديگر مىشود،
مىگويد: تقدير در واقع چنين است" ا لو لا ما انعم اللَّه عليكم من نعمة
الدين و توبته لمذنبيكم و تشريع الشرائع لنظم امور حياتكم، لزمتكم الشقوة، و
اهلكتكم المعصية و الخطيئه، و اختل نظام حياتكم بالجهالة".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 385