نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 362
بعلاوه فرزندانى كه در چنين دامانهاى لكهدار يا مشكوكى پرورش مىيابند سر
نوشت مبهمى دارند.
روى اين جهات اسلام اين كار را منع كرده است.
شاهد اين تفسير جمله و حُرِّمَ
ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ است كه در آن
تعبير به تحريم شده.
و شاهد ديگر روايات فراوانى است كه از پيامبر اسلام ص و ساير پيشوايان معصوم ع
در اين زمينه به ما رسيده و آن را به صورت يك حكم تفسير كردهاند.
حتى بعضى از مفسران بزرگ در شان نزول آيه چنين نوشتهاند:" مردى از
مسلمانان از پيامبر ص اجازه خواست كه با" ام مهزول"- زنى كه در عصر
جاهليت به آلودگى معروف بود و حتى پرچمى براى شناسايى بر در خانه خود نصب كرده
بود!- ازدواج كند، آيه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت" [1] در حديث ديگرى نيز از امام باقر ع و امام صادق
ع مىخوانيم:" اين آيه در مورد مردان و زنانى است كه در عصر رسول خدا ص آلوده
زنا بودند، خداوند مسلمانان را از ازدواج با آنها نهى كرد، و هم اكنون نيز مردم
مشمول اين حكمند هر كس مشهور به اين عمل شود، و حد الهى به او جارى گردد، با او
ازدواج نكنيد تا توبهاش ثابت شود" [2] اين نكته نيز لازم به ياد آورى است كه بسيارى از احكام به
صورت" جمله خبريه" بيان شده است، و لازم نيست هميشه احكام الهى به صورت
جمله" امر" و" نهى" باشد.
ضمنا بايد توجه داشت كه عطف" مشركان" بر" زانيان" در واقع
براى
[1]" مجمع البيان" ذيل آيه
مورد بحث، و" قرطبى" در تفسير خود ذيل همين آيه اين حديث را نقل
كردهاند.