نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 339
جمله" اخسئوا" كه به صورت فعل امر است معمولا براى دور كردن سگ به
كار مىرود، و هر گاه در مورد انسانى گفته شود به معنى پستى او و مستحق مجازات
بودن است.
***
سپس دليل اين سخن را چنين بيان مىكند:" آيا فراموش كردهايد كه
گروهى از بندگان خاص من مىگفتند: پروردگارا ما ايمان آورديم، ما را ببخش بر ما
رحم كن، و تو بهترين رحم كنندگانى"؟! (إِنَّهُ كانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبادِي يَقُولُونَ رَبَّنا
آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ).
***
" اما شما آنها را به باد مسخره گرفتيد و آن قدر در اين كار اصرار
كرديد كه استهزا كردن آنها شما را به كلى از ياد من غافل كرد" (فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنْسَوْكُمْ
ذِكْرِي).
" و شما پيوسته از آنها مىخنديديد" و بر سخنان و عقائد و رفتار و
كردارشان پوزخند مىزديد (وَ كُنْتُمْ
مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ).
***
" ولى امروز به خاطر آن صبر و استقامت و پايمردى در مقابل آن همه
استهزا و عدم تزلزل در برنامههاى الهيشان آنها را پاداش دادم، آنها پيروز و
رستگارند" (إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِما
صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفائِزُونَ).
و اما شما ... شما امروز در بدترين حالات و دردناكترين عذاب گرفتاريد و كسى به
فريادتان نمىرسد و بايد هم چنين باشيد كه مستحق اين كيفريد.
و به اين ترتيب در چهار آيه اخير عامل اصلى بدبختى دوزخيان و عامل پيروزى و
رستگارى بهشتيان با صراحت بيان شده است.
گروه اول كه عوامل بدبختى و گمراهى را بدست خود فراهم ساختند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 339