نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 316
مردگانند آنها زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند" (آيه 169
سوره آل عمران).
در اينجا خطاب به پيامبر است، و در آيه 154 سوره بقره خطاب به همه مؤمنان كرده
مىگويد: وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي
سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ.
نه تنها در مورد مؤمنان عاليمقامى همچون شهيدان جهان برزخ وجود دارد بلكه
درباره كفار طغيانگرى همچون فرعون و يارانش نيز وجود برزخ صريحا در آيه 46 سوره
مؤمن آمده است:
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ
يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ:" آنها (فرعون و يارانش) هر صبح و شام در برابر آتش
قرار مىگيرند و به هنگامى كه روز قيامت بر پا مىگردد فرمان داده مىشود آل فرعون
را در شديدترين كيفرها وارد كنيد.
البته آيات ديگرى را نيز براى اين موضوع ذكر كردهاند كه در صراحت و ظهور به
پايه آيات فوق نمىرسد، تنها مطلبى كه در آيات برزخ بايد مورد توجه قرار گيرد اين
است كه بجز آيه مورد بحث كه مساله برزخ را به طور كلى بيان كرده، بقيه آنها مساله
را به صورت خصوصى مثلا در مورد" شهداء" يا" آل فرعون" طرح
مىكند.
ولى روشن است كه نه آل فرعون خصوصيتى دارند، كه همانند آنها در جهان بسيار
بوده، و نه شهيدان چرا كه قرآن مجيد گروهى از صالحان و خاصان را همطراز آنها
شمرده، در آيه 69 سوره نساء پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان را در كنار هم
قرار مىدهد فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ
اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ
الصَّالِحِينَ.
درباره عمومى بودن يا نبودن برزخ سخنى داريم كه در پايان اين بحث
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 316