responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 308

انس و جن را شامل مى‌گردد.

در تفسير على بن ابراهيم مى‌خوانيم كه امام ع در معنى آيه" قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطِينِ‌" فرمود:

هو ما يقع فى قلبك من وسوسة الشيطان:

" منظور از آن، وسوسه‌هاى شيطانى است كه در قلب تو مى‌افتد" [1] آنجا كه پيامبر ص با داشتن مقام عصمت و مصونيت الهى چنين تقاضايى را از خدا مى‌كند تكليف ديگران روشن است، بايد همه مؤمنان از پروردگار كه مالك و مدبر آنها است بخواهند لحظه‌اى آنها را به حال خودشان وامگذارند نه تنها تحت تاثير وسوسه شياطين قرار نگيرند بلكه در مجلس آنها نيز حضور نيابند.

به اين ترتيب همه رهروان راه حق بايد به طور مداوم از القائات شيطانى بر حذر باشند و هميشه خود را از اين نظر در پناه او قرار دهند.

2- پاسخ بدى به نيكى!

يكى از مؤثرترين طرق مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج آن است كه بديها را به نيكى پاسخ دهند، اينجاست كه شور و غوغايى از درون و جدان آنها برمى‌خيزد، و شخص بد كار را سخت تحت ضربات سرزنش و ملامت قرار مى‌دهد، و در مقايسه او با طرف مقابل حق را به طرف مى‌دهد، و همين امر در بسيارى از موارد سبب تجديد نظر دشمن در برنامه‌هايش مى‌گردد.

در سيره پيشوايان و روش عملى پيامبر ص و ائمه هدى ع بسيار ديده‌ايم كه افراد يا جمعيتهايى را كه مرتكب بدترين جنايات شده‌اند به نيكى پاسخ گفته و مشمول محبتشان ساخته‌اند، و همين سبب انقلاب و دگرگونى روحى و باز گشت‌


[1] تفسير نور الثقلين ج 3 صفحه 552.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست