نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 30
در حقيقت بحث
و جدال علمى در صورتى مىتواند ثمر بخش باشد كه متكى به يكى از اين دلائل گردد،
دليل عقل يا كتاب، يا سنت.
***
سپس در
يك عبارت كوتاه و پر معنى به يكى از علل انحراف و گمراهى اين رهبران ضلالت پرداخته
مىگويد:" آنها با تكبر و بى اعتنايى نسبت به سخنان الهى و دلائل روشن عقلى
مىخواهند مردم را از راه خدا گمراه سازند" (ثانِيَ
عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ).
"
ثانى" از ماده" ثنى" به معنى پيچيدن است و" عطف" به معنى
پهلو است، و پيچيدن پهلو كنايه از بى اعتنايى و اعراض از چيزى است.
جمله"
ليضل" ممكن است هدف اين اعراض و روىگردانى باشد، يعنى آنها براى گمراه ساختن
مردم آيات و هدايتهاى الهى را به هيچ مىگيرند، و ممكن است نتيجه آن گردد، يعنى
محصول بى اعتنايى آنها اين است كه مردم را از راه حق باز مىدارند.
به هر حال،
سپس كيفر شديد آنها را در دنيا و آخرت به اين صورت تشريح مىكند:" بهره آنها
در اين دنيا رسوايى و بدبختى است، و در قيامت عذاب سوزنده را به آنها
مىچشانيم" (لَهُ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ نُذِيقُهُ
يَوْمَ الْقِيامَةِ عَذابَ الْحَرِيقِ).
***
و به او
مىگوئيم:" اين نتيجه چيزى است كه دستهايت از پيش براى تو فرستاده است"
(ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ يَداكَ).
" و
خداوند هرگز به بندگان ظلم و ستم نمىكند" (وَ أَنَّ
اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ).
نه كسى را بى
جهت كيفر مىدهد، و نه بر ميزان مجازات كسى بدون دليل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 30