نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 260
و تا به اين حالت پايان داده نشود راه وصول به حق براى انسان ممكن نيست و هر
كس بر طريقه خود اصرار مىورزد و لجاجت مىكند.
***
لذا در آخرين آيه مورد بحث مىگويد:" اكنون كه چنين است بگذار آنها
در جهل و گمراهى و غفلت و سرگردانيشان فرو روند تا مرگشان فرا رسد و يا گرفتار
عذاب الهى شوند" كه اين قبيل افراد سرنوشتى غير از اين ندارند (فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِينٍ).
كلمه" حين" ممكن است اشاره به وقت مرگ يا وقت نزول عذاب و يا هر دو
باشد.
واژه" غمرة" (بر وزن ضربه) در اصل از" غمر" به معنى از
بين بردن اثر چيزى است، سپس به آب زيادى كه مسير خود را مىشويد و پيش
مىرود" غمر" و" غامر" گفته شده و بعد از آن به جهل و نادانى
و گرفتاريهايى كه انسان را در خود فرو مىبرد نيز اطلاق گرديده است، و در آيه مورد
بحث به معنى غفلت و سرگردانى و جهل و گمراهى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 260