responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 204

از اين گذشته (دقت كنيد) متعه بر خلاف پندار اين گروه يك نوع ازدواج است ازدواجى است موقت و داراى اكثر شرائط ازدواج دائم، بنا بر اين قطعا در جمله" إِلَّا عَلى‌ أَزْواجِهِمْ‌" داخل است، و به همين دليل به هنگام خواندن صيغه ازدواج موقت از همان صيغه‌هاى ازدواج دائم (انكحت و زوجت) با قيد مدت استفاده مى‌شود، و اين بهترين دليل بر ازدواج بودن آن است.

در باره ازدواج موقت و دلائل مشروعيت آن در اسلام و عدم نسخ اين حكم و همچنين فلسفه اجتماعى آن و پاسخ به ايرادات مختلف در جلد سوم صفحه 335 به بعد (ذيل آيه 24 سوره نساء) مشروحا بحث كرده‌ايم.

3- خشوع، روح نماز است-

اگر ركوع و سجود و قرائت و تسبيح را جسم نماز بدانيم، حضور قلب و توجه درونى به حقيقت نماز و كسى كه با او راز و نياز مى‌كنيم روح نماز است.

خشوع نيز در واقع چيزى جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب و احترام نيست و به اين ترتيب روشن مى‌شود كه مؤمنان تنها به نماز به عنوان يك كالبد بى روح نمى‌نگرند بلكه تمامى توجه آنها به باطن و حقيقت نماز است.

بسيارند كسانى كه اشتياق فراوان به حضور قلب و خشوع و خضوع در نمازها دارند اما هر چه مى‌كوشند توفيق آن را نمى‌يابند.

براى تحصيل خشوع و حضور قلب در نماز و ساير عبادات، امور ذيل را دقيقا توصيه مى‌كنيم:

1- بدست آوردن آن چنان معرفتى كه دنيا را در نظر انسان كوچك و خدا را در نظر انسان بزرگ كند، تا هيچ كار دنيوى نتواند به هنگام راز و نياز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد.

2- توجه به كارهاى پراكنده و مختلف، معمولا مانع تمركز حواس است‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست