نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 148
منظور از
عَذابُ" يَوْمٍ عَقِيمٍ" مجازات روز قيامت است و اينكه
روز قيامت توصيف به" عقيم" (نازا) شده اشاره به اين است كه آنها روز
ديگرى پشت سر ندارند تا بتوانند به جبران گذشته برخيزند و در سرنوشت خود تغييرى
ايجاد كنند.
تفسير نمونه ؛ ج14 ؛ ص148
* سپس به حاكميت مطلقه پروردگار در روز رستاخيز اشاره كرده مىگويد:
" حكومت و فرمانروايى در آن روز مخصوص خدا است" (الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ).
البته اين اختصاص به روز قيامت ندارد، امروز و هميشه حاكم و مالك مطلق خدا
است، منتهى چون در اين دنيا مالكان و حاكمان ديگرى نيز وجود دارند، هر چند قلمرو
حكومتشان بسيار محدود و ضعيف است و جنبه صورى و ظاهرى دارد، اما همين امر ممكن است
موجب تداعى اين فكر شود كه حاكم و مالك ديگرى غير از خداوند وجود دارد اما در صحنه
قيامت كه همه اين مسائل بر چيده مىشود بيش از هر زمان اين حقيقت آشكار مىگردد كه
حاكم و مالك تنها او است.
به تعبير ديگر دو رقم حاكميت و مالكيت وجود دارد: حاكميت حقيقى كه حاكميت خالق
بر مخلوق است و حاكميت اعتبارى و قرار دادى كه ميان مردم معمول است، در دنيا اين
هر دو وجود دارد اما در سراى آخرت حكومتهاى قرار دادى و اعتبارى همه برچيده مىشود
تنها حكومت حقيقى خالق جهان باقى مىماند [1] به هر حال چون مالك حقيقى او است، حاكم حقيقى هم او خواهد
بود، لذا او در ميان همه انسانها- اعم از مؤمن و كافر- حكومت و داورى مىكند، و
نتيجه آن همان است كه قرآن به دنبال اين سخن فرموده:" آنها كه ايمان
آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند در باغهاى پر نعمت بهشت قرار دارند،"
باغهايى