نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 144
و تضعيف
كردهاند و به جعل جاعلين نسبت دادهاند [1]
البته بعضى از مفسران توجيهى براى اين حديث ذكر كردهاند كه بر فرض ثبوت اصل حديث،
قابل مطالعه بود و آن اينكه:" پيامبر اسلام ص آيات قرآن را آهسته و با تانى
مىخواند، و گاه در ميان آن لحظاتى سكوت مىكرد، تا دلهاى مردم آن را بخوبى جذب
كند، هنگامى كه مشغول تلاوت آيات سوره نجم بود و به آيه"
أَ فَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَ الْعُزَّى وَ مَناةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرى"
رسيد بعضى از شيطان صفتان (مشركان لجوج) از فرصت استفاده كرده و جمله تلك الغرانيق
العلى و ان شفاعتهن لترتجى را در اين وسط با لحن مخصوصى سر دادند تا هم دهن كجى به
سخنان پيامبر ص كنند و هم كار را بر مردم مشتبه سازند، ولى آيات بعد به خوبى از
آنها پاسخ گفت و بت پرستى را شديدا محكوم كرد" [2]
و از اينجا روشن مىشود اينكه بعضى خواستهاند داستان غرانيق را نوعى انعطاف از
ناحيه پيامبر ص نسبت به بت پرستان به خاطر سرسختى آنها و علاقه پيامبر ص به جذب
آنان به سوى اسلام بدانند و از اين راه تفسير كنند، مرتكب اشتباه بزرگى شدهاند، و
نشان مىدهد كه اين توجيهگران موضع اسلام و پيامبر ص را در برابر بت و بت پرستى
درك نكردهاند و مدارك تاريخى كه مىگويد دشمنان هر بهايى را حاضر شدند به پيامبر
ص در اين زمينه بپردازند و او قبول نكرد و ذرهاى از برنامه خود عدول ننمود
نديدهاند، و يا عمدا تجاهل مىكنند.
3-
فرق" رسول" و" نبى"
در مورد فرق
ميان" رسول" و" نبى" سخن بسيار است، آنچه مناسبتر
[1] مجمع البيان، تفسير فخر رازى، قرطبى، فى
ظلال، تفسير صافى، روح المعانى و الميزان و تفسيرهاى ديگر ذيل آيات مورد بحث.
[2] تفسير" قرطبى" جلد 7 صفحه
4474-" مرحوم طبرسى" در" مجمع البيان" نيز آن را به عنوان يك
احتمال آورده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 144