نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 14
برمىخيزند،
و جمله دوم مىگويد: كسى كه دنبال علم و دانشى نيست طبيعى است كه از هر شيطان
طغيانگرى پيروى مىكند.
3- چرا از
هر شيطان؟-
جالب اينكه
نمىفرمايد: چنين كسى از شيطان پيروى مىكند، بلكه مىگويد از هر شيطان متمردى، و
اين اشاره به آن است كه شياطين همه يك خط واحد و برنامه مشترك ندارند، بلكه هر يك
براى خود راهى و دامى انتخاب كردهاند، آن چنان اين دامها متنوع است كه انسان در
تشخيص آنها گم مىشود مگر آنها كه به خاطر ايمان و توكل بر خدا در سايه حمايت او
قرار گرفتهاند و مشمول جمله إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ
الْمُخْلَصِينَ[1] هستند.
ذكر اين نكته
نيز لازم است كه تمرد و سركشى و خالى بودن از خير و بركت در مفهوم كلمه شيطان
افتاده است ولى در اينجا مخصوصا كلمه" مريد" (فاقد هر گونه خير و سعادت
بودن) را به عنوان تاكيد پشت سر آن ذكر مىكند تا سرنوشت كسانى كه از چنين رهبرانى
پيروى مىكنند كاملا روشن گردد.
4- تفسير
جمله" كُتِبَ عَلَيْهِ"-
مىدانيم اين
تعبير به معنى مقرر و ملزم داشتن است خواه در عالم تكوين و آفرينش باشد و يا در
عالم تشريع و احكام و قوانين.
ولى به هر
حال نبايد توهم كرد كه اين جمله بوى" جبر" مىدهد، و شياطين مجبورند
پيروان خود را گمراه سازند، و به دار البوار بفرستند، بلكه اين نتيجه حتمى
برنامهاى است كه آنها با ميل خود انتخاب كردهاند، مثلا هنگامى كه ابليس رئيس و
سر سلسله شياطين، در برابر فرمان خدا سرپيچى كرد و با ميل و اراده خود راه طغيان و
حتى اعتراض به ذات پاك خدا را پيش گرفت، چنين كسى جز