نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 135
بدون شك
پيامبر ص هم انذار كننده است، و هم بشارت دهند، ولى تكيه كردن بر روى"
انذار" در اينجا و عدم ذكر بشارت به خاطر تناسب با مخاطبين مورد بحث است كه
آنها افراد بى ايمان و لجوجى بودند كه حتى مجازات الهى را به باد استهزاء
مىگرفتند.
***
اما در
دو آيه بعد چهرهاى از مساله بشارت و چهرهاى از انذار را ترسيم مىكند و از آنجا
كه همواره رحمت واسعه خدا بر عذاب و كيفرش پيشى دارد نخست از بشارت، سخن
مىگويد:" كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند آمرزش خدا و روزى پر
ارزشى در انتظار آنها است" (فَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ).
نخست با آب
آمرزش و مغفرت الهى شستشو داده و پاك مىشوند، خاطرى آسوده و وجدانى آرام از اين
ناحيه پيدا مىكنند.
سپس مشمول
انواع الطاف و نعمتهاى ارزشمند او مىگردند.
"
رِزْقٌ كَرِيمٌ" (با توجه به اينكه" كريم" به
معنى هر موجود شريف و پر ارزش است) مفهوم وسيعى دارد كه تمام نعمتهاى گرانبهاى
معنوى و مادى را شامل مىشود.
آرى خداى
كريم در آن سراى كريم، انواع نعمتهاى كريم را به بندههاى مؤمن و صالحش ارزانى
مىدارد.
"
راغب" در كتاب" مفردات" مىگويد:" كرم" معمولا به امور
نيك و پر ارزشى گفته مىشود كه بسيار قابل توجه است، بنا بر اين به نيكيهاى كوچك
كرم گفته نمىشود.
و اگر
بعضى" رِزْقٌ كَرِيمٌ" را به معنى روزى مستمر و بى
عيب و نقص، و بعضى به معنى روزى شايسته، تفسير كردهاند همه در آن معنى جامع و كلى
كه اشياء
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 135