نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 120
ميز
نمىنشينيد و مذاكره نمىكنيد؟ همان اسرائيلى كه تمام قوانين بينالمللى و اخطارها
و تصويبنامههاى سازمانهاى جهانى را كه مورد اتفاق تمام ملتها است، و تمام قوانين
بشرى و دينى را زير پا گذاشته است، آيا چنين كسى منطق و مذاكره مىفهمد؟! اسرائيلى
كه هزاران هزار كودك بى گناه و پير زنان و پير مردان و حتى بيماران بيمارستانها در
زير بمبهاى آتشزايش، قطعه قطعه شده و سوختهاند، كسى است كه بايد از در منطق با
او وارد شد؟
همچنين كسانى
كه وجود يك معبد و مسجد را كه سبب آگاهى و حركت تودههاى مردم است مزاحم منافع
نامشروع خود مىبينند و به هر قيمتى بتوانند در هدم و محو آن مىكوشند، اشخاصى
هستند كه بايد از طرق مسالمتآميز با آنها وارد بحث شد؟
به هر حال
اگر مسائل ذهنى را كنار بگذاريم و به واقعيات موجود در جوامع انسانى بنگريم يقين
خواهيم كرد كه در بعضى از موارد چارهاى جز توسل به اسلحه و زور نيست و اين هم از
ناتوانى منطق نيست بلكه عدم آمادگى جباران براى پذيرش منطق صحيح است، بدون شك هر
جا منطق مؤثر افتد حق تقدم با آن است.
2- خداوند
به چه كسانى وعده يارى داده است؟
اين تصور
اشتباه است كه وعده پيروزى و يارى خدا و دفاع از مؤمنان كه در آيات فوق و ساير
آيات قرآن آمده است خارج از سنت آفرينش و قوانين حيات مىباشد، چنين نيست، اين
وعده را خداوند تنها به كسانى داده است كه تمام نيروهاى خود را بسيج كنند، و با همه
توان به ميدان آيند، و لذا در تعبير آيات فوق مىخوانيم:
"
لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ" بنا
بر اين دفع ظالمان را خدا تنها با نيروهاى غيبى و قدرت صاعقه و زلزله (جز در موارد
استثنايى) نمىكند، بلكه به وسيله
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 120