نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 103
" و
بشارت ده متواضعان در برابر فرمانهاى پروردگار را" (وَ
بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ) [1]
***
سپس در آيه بعد صفات" مخبتين" (تواضع كنندگان) را در چهار قسمت كه دو
قسمت جنبه معنوى و روانى دارد و دو قسمت جنبه جسمانى توضيح مىدهد:
نخست
مىگويد:" آنها كسانى هستند كه وقتى نام خدا برده مىشود دلهايشان مملو از
خوف پروردگار مىگردد" (الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ
وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ).
نه اينكه از
غضب او بى جهت بترسند، و نه اينكه در رحمت او شك و ترديد داشته باشند، بلكه اين
ترس به خاطر مسئوليتهايى است كه بر دوش داشتند و شايد در انجام آن كوتاهى
كردهاند، اين ترس به خاطر درك مقام با عظمت خدا است كه انسان در مقابل عظمت خائف
مىگردد [2] ديگر اينكه" آنها در برابر حوادث دردناكى كه
در زندگيشان رخ مىدهد صبر و شكيبايى پيش مىگيرند" (وَ
الصَّابِرِينَ عَلى ما أَصابَهُمْ).
عظمت حادثه
هر قدر زياد و ناراحتى آن هر قدر سنگين باشد در برابر آن زانو نمىزنند، خونسردى
خود را از دست نمىدهند، از ميدان فرار نمىكنند، مايوس نمىشوند، لب به كفران
نمىگشايند و خلاصه ايستادگى مىكنند و پيش مىروند و پيروز مىشوند.
[1]" مخبتين" از ماده"
اخبات" از ريشه" خبت" (بر وزن ثبت) گرفته شده كه به معنى زمين صاف
و وسيع است كه انسان به راحتى در آن گام بر مىدارد، بعدا اين ماده به معنى
اطمينان و خضوع آمده، چرا كه راه رفتن در چنين زمينى توأم با اطمينان است و چنين
زمين زير پاى راهروان خاضع و تسليم!
[2] در زمينه انگيزههاى ترس و خوف از خدا در
جلد هفتم صفحه 86 (ذيل آيه دوم سوره انفال) مشروحا بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 103